Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
MrMupp skrev:
V9097 skrev:Med risk att bli tjatig startar jag en till tråd om regenerering, denna gång om den regenerering som bilen gör själv. Som flera andra har skrivit här på forumet har jag märkt vid två tillfällen att förbrukningen gått upp markant, och att färddatorn inte visar 0,0lit/100km vid motorbromsning.

Mina frågor lyder:
-Kan jag någonstans i menyer eller på instrumentpanelen få bekräftat att regenerering pågår?
Ja i MyCar/drive ser man om "lampan" visar svart istället för grönt. Om svart kan man klicka igen, så kommer en beskrivande text upp.
Tänkte inte på Sensus... :oops:
V9097 skrev:Det jag tycker är märkligt är att det inte fortsätter nästa gång man startar bilen, eftersom den bevisligen inte var klar när jag stängde av.
Även om den inte regenererat klart när du stänger av så kanske sotmängden blivit så pass låg att det inte finns behov av att börja direkt igen vid nästa uppstart.
Användarvisningsbild
av apersson850
MrMupp skrev:Ja i MyCar/drive ser man om "lampan" visar svart istället för grönt.
Gäller detta enbart DrivE-modeller, då? Jag har i alla fall inte sett nåt sånt i min bil.
av AndS
Hur märker ni att bilen rengör partikelfiltret, har ändå kört den i 5år och snart 13000 mil utan att någon gång märkt det.
Vi kör minst en längre resa varje vecka på 30 mil/tor kan det påverka att man inte märker rengöringen?
Användarvisningsbild
av joel80
Beror ju på om du har bra koll på förbrukningen under varje resa.. Jag kör med staplarna framme och ser ju direkt om det plötsligt sticker iväg ett par dl/mil extra.
Jag kan inte säga att jag märker det på något annat med bilen.. Man verkar ju också kunna märka det om man stannar under en regenerering att bilen är mycket varmare underifrån och att det luktar lite mer.
Användarvisningsbild
av Guru
Märker det ibland vid speciella körfall med min V70II DRIVe MY11. Märkte det varje gång oavsett körfall med V50 2.0D MY06.
Sen är det individuellt om man märker det eller ej, det är nog största variationen!
av AndS
Guru skrev:Märker det ibland vid speciella körfall med min V70II DRIVe MY11. Märkte det varje gång oavsett körfall med V50 2.0D MY06.
Sen är det individuellt om man märker det eller ej, det är nog största variationen!
Ok, är det så att i motorsvagare bilar märks det mera? Hur märkte du det i din V50?
Är nog individuellt som du skriver, jag har nu för tiden bilen enbart som transportmedel.

Nä, kör aldrig visning av momentanförbrukning och mäter inte kontinuerlig förbrukning så här kommer jag aldrig märka något. :wink:
Användarvisningsbild
av Guru
Jag märker det på motorgången. Känns och låter som den går och jobbar hårdare än vad som är normalt för körfallet.
Byter troligen under sommarn till en D3/D4 så jag får återkomma om jag märker samma sak med den.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
AndS skrev:Hur märker ni att bilen rengör partikelfiltret, har ändå kört den i 5år och snart 13000 mil utan att någon gång märkt det.
Vi kör minst en längre resa varje vecka på 30 mil/tor kan det påverka att man inte märker rengöringen?
Den låter som lite annorlunda, brölar som lite mer när man gasar och utan gas låter det lite som en annorlunda AC typ ... Normalt har jag bara medelförbrukningen (som jag nollställer vid varje tank) och när den sticker "fel" håll på första kvarten av tanken så märker man det också (och verifieras genom momentanförbrukningen)
Användarvisningsbild
av V9097
Guru skrev:Även om den inte regenererat klart när du stänger av så kanske sotmängden blivit så pass låg att det inte finns behov av att börja direkt igen vid nästa uppstart.
Det resonemanget köper jag rakt av.
joel80 skrev:Beror ju på om du har bra koll på förbrukningen under varje resa.. Jag kör med staplarna framme och ser ju direkt om det plötsligt sticker iväg ett par dl/mil extra.
Jag kan inte säga att jag märker det på något annat med bilen.. Man verkar ju också kunna märka det om man stannar under en regenerering att bilen är mycket varmare underifrån och att det luktar lite mer.
Jag har ocksåå blivit stapelnörd.. haha.. inte trodde jag att jag skulle börja tveka inför att välja vänsterfilen bara för att spara några centiliter bränsle. Jaja, någongång i livet ska man ju bli gubbe...
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det går lixom inte att hålla sig ifrån att försöka pressa ner dom där staplarna! Idag körde jag 36 mil.. (Gävle - Karlstad) och slutade på 5,2l/100km. Rätt ok, men efter halva resan låg jag på 4.8 och trodde jag skulle slå rekord eller nått.. Men så var jag tvungen att tanka och efter det gick förbrukningen upp.. Hm.. om det beror på dieseln eller att jag plötsligt blev 60kg tyngre är svårt att säga.. men lite frustrerande.

Jag låg strax över hastighetebegränsningarna upp till 100km/h... de få mil det var 110-väg höjde jag inte mycket utan låg kvar på runt 105km/h.
Hade ingen regenerering även fast jag ibland trodde det.. Fick testa flera gånger att släppa gasen och se om den gick ner till 0. Ibland är det svårt att se att man faktiskt ligger i svagt uppförslut.. :D

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]