Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nebo_74
Har sökt i forumet med dock inget napp.
Tänkte köpa nya fälgar till min V70N 2.4T -04.

Frågan lyder följande: Hur stora fälgar kan man slänga på utan att det tar i nånstans. Ska oxå tillägga att bilen skall sänkas 30mm.

M.V.H / nebo
Användarvisningsbild
av CarMan
8" fins ju som orginal, men kräver dom största styrstoppen. det krävs ju också att du har rätt ET då, samt att däckets bred är ampasat för fälg breden (typ 235)
Användarvisningsbild
av Jhonny
Tjena!

Jag har 19" Fälgar med 235/35 Däck. Å de är inga problem förutom att det krävs en fotbollsplan för att vända :) Tar även i lite i bilen vid dämparen när man svänger fullt. Ditt val av fälgar va snyggt, är lite dryga att tvätta bara, hade liknande till min 850. Blev fem-ekrade nu, lättare att tvätta :P
Användarvisningsbild
av volvos80
jag har Ace monaco 19" 235/35 ja me på min s80 funkar fint men som sagt det krävs en hel Siba parkering för att komma runt =)
Användarvisningsbild
av _Rick_
Om man skulle byta fälgar på bilen så skulle jag försöka få dem med annan ET. så man slipper spacers.. Och då kan ha mindre styrutslagsbegränsare på bilen.

5-10mm ändrad ET hade nog gjort underverk för styrutslaget. Det borde gå att räkna på om man är bevandrad i matte :)

Frågan är hur bra det är för de redan pissiga hjullagren..
Användarvisningsbild
av nebo_74
Ok grabbar tackar för snabba svar.

Jhonny du har kanske rätt i det du skriver, blir drygt att tvätta..
Men, vill man vara fin....så får man lida ....... :D
av karlssonrobin
Själv har jag funderat på ett par R fälgar 19 235/35 tror jag de e, men är det samma Et?
av Pebben
CarMan skrev:8" fins ju som orginal, men kräver dom största styrstoppen. det krävs ju också att du har rätt ET då, samt att däckets bred är ampasat för fälg breden (typ 235)
Detta går inte... Eftersom du sa att du inte ville att det skulle ta i nånstans och det gör det med denna uppsättning. Även från fabrik.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Fick förresten förklarat av en konstruktör på Volvo varför hjulen sitter så långt in. Det beror på stensprutstester. När man svänger på en grusväg och gasar så skall det inte spruta sten på plåten och ge rostskador. Därför har de labbat med avstånd etc.

Så det finns en förklaring till det mesta. För oss som vill ha det snyggare. Vi får väl offra den chansen att det blir blästrat/stenskott. Tycker ändå de kunde kommit på en annan lösning. tex en bula i hjulhuset där däcket kan få plats eller dyl.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]