Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av and1
Jag har tänkt att byta olja i min V70N 2,4 -01 för att oljan är lite klumpig och behöver råd av er kunniga killar.

Vilken olja ska jag välja?

Kan jag lyfta på ventilkåpan och torka ur kring ventilerna utan att behöva oroa mig?

Jag har tänkta att köpa olja så att jag kan "skölja" rent, det jag undra är om jag bara ska hälla i olja och låta det rinna rakt igenom eller ska jag hälla i plja och köra lite sent byta igen? Oljan är väldigt kletig och klumpig.

Behöver jag göra rent ventilventilation eller något liknande, jag vet inte om det heter så men hoppas ni förstår mig.

Jag har tummen mitt i handen när det gäller bilar så jag är tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
är oljan klumpig ? hur då
finns det particklar av koksad olja så bör du noga kolla vevhusventilationen
av and1
Det är svårt att förklara hur den är men man skulle kunna säga att oljan är som mosade katrinplommon.

Det komiska är att jag sa till mn sambo att vi måste kolla oljan idag för att det var ett tag sedan vi gjorde det och jag kollade på stickan och såg att oljan var svart och låg på min strecket, lyfte på oljelocket och det var bara en massa med klet och klumpar.

Är det svårt att göra rent ventilventilationen?
Vart sitter den?
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag kan tyvärr inte tillföra något om vevhusventilationen. Tänkte bara be dig rådgöra med någon av Volvomeckarna här på forumet ifall du ska ta av ventilkåpan. Jag såg något foto där det ser ut som om ventilkåpan samtidigt är kamaxellagring.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag skulle ta bort insug & olja fälla. sen kolla hur kanalen i oljatroget ser ut, troligen behöver tråget tas ner för rengöring. sen gör man självklart rent nippeln i insygsrörer.
jag tror inte du behöver ta bort ventilkåpan, då det troligen inte finns nått skit där, allt är i troget.
av Frigge
A80TD skrev:Jag kan tyvärr inte tillföra något om vevhusventilationen. Tänkte bara be dig rådgöra med någon av Volvomeckarna här på forumet ifall du ska ta av ventilkåpan. Jag såg något foto där det ser ut som om ventilkåpan samtidigt är kamaxellagring.

Ja, det finns ingen "ventilkåpa". Den övre delen på toppen innehåller kamaxellagringarna och att ta bort "locket" är ett större jobb.
av NCR
Innan du gör nåt drastiskt så rekommenderar jag dig att köra några mil (typ 5 eller så) på motorväg och sen kolla om oljan ser likadan ut. Många start och stopp gör att den blir smetigt under locket då det blir kondens i oljan, och det försvinner alltså om motorn får jobba en stund.
av and1
NCR skrev:Innan du gör nåt drastiskt så rekommenderar jag dig att köra några mil (typ 5 eller så) på motorväg och sen kolla om oljan ser likadan ut. Många start och stopp gör att den blir smetigt under locket då det blir kondens i oljan, och det försvinner alltså om motorn får jobba en stund.

Jag åker långa sträcker varje dag så jag vet inte, jag ska göra ett ordentligt oljebyte och göra rent så mycket jag kan så får vi se.
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:Innan du gör nåt drastiskt så rekommenderar jag dig att köra några mil (typ 5 eller så) på motorväg och sen kolla om oljan ser likadan ut. Många start och stopp gör att den blir smetigt under locket då det blir kondens i oljan, och det försvinner alltså om motorn får jobba en stund.
jag skulle frr mäta oljetrycket & vevhus trycket. detta är ju tester man kan göra vissa slutsatser ifrån. att kolla på en oljesticka säger inte mycke i jämförelse
av NCR
CarMan skrev:
jag skulle frr mäta oljetrycket & vevhus trycket. detta är ju tester man kan göra vissa slutsatser ifrån. att kolla på en oljesticka säger inte mycke i jämförelse
Jo, visst är det bättre men eftersom man inte gör det du förslår själv på en bensinmack så är det ett ganska meningslöst tips. Förhoppningsvis vet dock hans bilmeck detta och kan göra det åt honom.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]