Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
2000 rpm i 120 låter ju normalt tycker jag. Och hur som helst är utväxlingen inget som kan "gå sönder" och justeras på verkstad, förutom då om typ automaten vägrar lägga i sista växeln eller nåt annat konstigt. Men det kan du ju enkelt räkna då du kör, om alla växlar går i som dom ska.

Man ska också beakta att din fars MB är utväxlad för autobahn där folk kan ligga och lunka i hastigheter betydligt högre än 120.
av perhall
Skulle snarare säga att 2000 varv i 120 är lite än mycket.
En Audi A6 313 hk biturbo diesel varvar 2000 i 145... många dieselbilar ligger kring 2000 i 100-110, t ex en 215 hk V70 D5 aut - den varvar alltså mer
V70 T4 man ca 2000 i 100 - med betydligt mindre vrid
520dAT knappt 2000 i 120 - också en ganska seg bil
PH
av viktore
En sak som skiljer bilarna som nämnts i tråden är ju antalet växlar.
De flesta (alla?) nya BMW/Audi/Merc's har 7-8 växlar i sina automatlådor och då är det inte konstigt att de ligger några hundra varv lägre än Volvon på högsta växeln.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Turku skrev:Det verkar fullt normalt. Nedan är den tekniska specen;

MAX EFFEKT 130 kW
HÄSTKRAFTER 177 hp
VID VARVTAL 3500 rpm
VRIDMOMENT 400 Nm
VID VARVTAL 1750,0 - 2750,0 rpm

du ligger väl behagligt i mitten av skalan de mätt vridet för.
Det beror på vad som är behagligt. Ja, du ligger på vridmomenttoppen om du skulle få för dig att accelerera på motorvägen så är det ju bra. Själv tycker jag det är surrigt att motorn ska ha så högt varv timme efter timme på motorvägen bara ifall man får för sig att acca med onödigt hög förbrukning som resultat.

Jag tycker det är behagligt med lägre varv och förbrukning som i mercan, nackdelan är ju att man ibland får växla ned vid acc, men det tycker jag är ok.

Min XC 70 "tokvarvar" ju om man kör lite fort på motorvägen. Inte alls behagligt.
av perhall
Fr a i Sverige är ju fördelarna övervägande med lågt varv - i Belgien eller Tyskland kan det vara bra med lite mer effekt på högsta växeln eftersom det sällan, likt i Sverige, är möjligt att köra 135 km/h 20 mil i rad.../PH

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]