Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Folka skrev:Ett råd i all välmening, använd inte piratfilter. Eftersom piratfilterbranschen är så prispressad, så körs inte piratfilter i samma line, som originalfilter. Man spar in där man kan, t ex i mängden filtermedia och kvaliteten på mediat. Även OEM-leverantörer, i den mån de agerar på eftermarknaden, har ibland olika filter, ett orginal och ett annat pirat för samma motor
Jag är också skitskraj för andra filter än Volvos orginal.
Att dom snålar på filtermediat har jag sett flera gånger, Skär upp ett luftfilter eller oljefilter och vecka ut det så ser man att mängden filtermedia varierar rätt mycket mellan tillverkarna.

Om ett oljefilter renar 10, 15, 20, 30 eller 100 micron partiklar är omöjligt att se med ögat och när kraven på rening är så extremt höga på ett oljefilter så känns det rätt onödigt att chansa då orginal är så billiga.
Filtret ska också behålla denna reningsgrad under mycket svåra förhållanden med en mycket varm olja utan att filtermaterialet försvagas och släpper igenom större partiklar än vad det bör göra.

Att en motor skurit pga ett defekt oljefilter har jag inte varit med om men jag skulle aldrig chansa och få ett onormalt högt slitage på min motor
pga undermåliga filter.

Om man väljer att köpa ett Bosch filter till sin Volvo istället för Volvos Mahle har nog ingen större betydelse utan det är filter som säljs utan någon av Mahles eller Bosch märkning på kartongerna som jag håller mig långt borta ifrån.
Dom filtrena har man ingen aning om var dom är tilverkade eller om det överhuvudtaget är ett material i dom avsett för oljefilter.
Jag är övertygad om att flera här på forumet använder oljefilter med väldigt tveksam funktion.

För dom vetgiriga så kan ni läsa mer här om oljefilter med papperselement vs composit element mm
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fi ... OilFilters

Kolla dom här filtren :lol: speciellt det från 1:45 i filmen (You pay for a filter but dont get a filter)
http://www.youtube.com/watch?v=ja2nPgGtODg

:lol:
Okej, jag har köpt mitt sista filter på Biltema. Från och med nu Volvo Original, men OLJAN behåller jag enligt tidigare.
Det är aldrig försent att ändra sig..... :-)-)
[quote="Magnus308
Jag är också skitskraj för andra filter än Volvos orginal.
Att dom snålar på filtermediat har jag sett flera gånger, Skär upp ett luftfilter eller oljefilter och vecka ut det så ser man att mängden filtermedia varierar rätt mycket mellan tillverkarna.

Om ett oljefilter renar 10, 15, 20, 30 eller 100 micron partiklar är omöjligt att se med ögat och när kraven på rening är så extremt höga på ett oljefilter så känns det rätt onödigt att chansa då orginal är så billiga.
Filtret ska också behålla denna reningsgrad under mycket svåra förhållanden med en mycket varm olja utan att filtermaterialet försvagas och släpper igenom större partiklar än vad det bör göra.
:[/quote]

Nu vet jag att denna tråd egentligen handlar om olja, men kan inte låta bli att kommentera...
Vilken verkningsgrad ett filter har, är nog inget som "mannen på gatan" bekymrar sig till vardags om. Han köper ett "oljefilter" eller "luftfilter". Men för motorns livslängd spelar det roll. Även för tillverkarens kostnad och därmed kundens pris över disk. Så helt klart Magnus308. så kan du inte bara få ett filter med mindre papper, utan även ett som släpper igenom mer skit. Faktum är att ett sätt att kompensera mindre pappersyta är att ha sämre verkningsgrad- mindre pappersyta sätter ju igen snabbare vilket ökar tryckfallet över filtret. Men om filtret inte tar bort lika mycket smuts, kan mängden olja eller luft som passerar till dess att filtret har ett givet tryckfall över sig komma att stiga, dvs man kan "trolla bort" den minskade livslängden ett filter med mindre papper har genom minskad verkningsgrad. Men självklart är detta filter ett sämre filter en ett med högre microntal och mer papper.
Sedan kan man inte bara prata microntal, man måste samtidigt prata vilken verkningsgrad filtret har vid detta microntal. Olika tllverkare kan ibland definiera ett "20 micron"-filter lite olika. Men detta är överkurs, köp orginalfilter så är allt löst! Detta gäller självfallet inte bara Volvo, har du en Audi-köp Audi orginal.
Hej. Jag har köpt en V70-00 Classic 140hk som vi har bytt topplockspackning mm på. Tidigare har det vart biltemas 10-40 semisyntet olja i och jag undrar om man ska köra vidare på den oljan eller vad man bör ha för olja i. Kan verkligen ingenting om oljor.
Jag åker med Biltemas HELsyntet 5-40.
Det har funkat helt perfekt för mig de senaste 30 000 milen.....
Klassningen är ACEA A3 B3. Vilket är det viktigaste tycker jag. Fabrikat ointressant.
xcrookie skrev:Någon som vet hur ofta vevhusventilsjonen ska kontrolleras?
Min ble kontrollerat på 16000 mil och har nu gått 19000.
Beror på vilken motor samt årsmodell din bil har, utan den infon så går det inte att svara på :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]