- mån 16 jul 2012, 18:40
#662491
Att dom snålar på filtermediat har jag sett flera gånger, Skär upp ett luftfilter eller oljefilter och vecka ut det så ser man att mängden filtermedia varierar rätt mycket mellan tillverkarna.
Om ett oljefilter renar 10, 15, 20, 30 eller 100 micron partiklar är omöjligt att se med ögat och när kraven på rening är så extremt höga på ett oljefilter så känns det rätt onödigt att chansa då orginal är så billiga.
Filtret ska också behålla denna reningsgrad under mycket svåra förhållanden med en mycket varm olja utan att filtermaterialet försvagas och släpper igenom större partiklar än vad det bör göra.
Att en motor skurit pga ett defekt oljefilter har jag inte varit med om men jag skulle aldrig chansa och få ett onormalt högt slitage på min motor
pga undermåliga filter.
Om man väljer att köpa ett Bosch filter till sin Volvo istället för Volvos Mahle har nog ingen större betydelse utan det är filter som säljs utan någon av Mahles eller Bosch märkning på kartongerna som jag håller mig långt borta ifrån.
Dom filtrena har man ingen aning om var dom är tilverkade eller om det överhuvudtaget är ett material i dom avsett för oljefilter.
Jag är övertygad om att flera här på forumet använder oljefilter med väldigt tveksam funktion.
För dom vetgiriga så kan ni läsa mer här om oljefilter med papperselement vs composit element mm
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fi ... OilFilters
Kolla dom här filtren :lol: speciellt det från 1:45 i filmen (You pay for a filter but dont get a filter)
http://www.youtube.com/watch?v=ja2nPgGtODg
:lol:
Folka skrev:Ett råd i all välmening, använd inte piratfilter. Eftersom piratfilterbranschen är så prispressad, så körs inte piratfilter i samma line, som originalfilter. Man spar in där man kan, t ex i mängden filtermedia och kvaliteten på mediat. Även OEM-leverantörer, i den mån de agerar på eftermarknaden, har ibland olika filter, ett orginal och ett annat pirat för samma motorJag är också skitskraj för andra filter än Volvos orginal.
Att dom snålar på filtermediat har jag sett flera gånger, Skär upp ett luftfilter eller oljefilter och vecka ut det så ser man att mängden filtermedia varierar rätt mycket mellan tillverkarna.
Om ett oljefilter renar 10, 15, 20, 30 eller 100 micron partiklar är omöjligt att se med ögat och när kraven på rening är så extremt höga på ett oljefilter så känns det rätt onödigt att chansa då orginal är så billiga.
Filtret ska också behålla denna reningsgrad under mycket svåra förhållanden med en mycket varm olja utan att filtermaterialet försvagas och släpper igenom större partiklar än vad det bör göra.
Att en motor skurit pga ett defekt oljefilter har jag inte varit med om men jag skulle aldrig chansa och få ett onormalt högt slitage på min motor
pga undermåliga filter.
Om man väljer att köpa ett Bosch filter till sin Volvo istället för Volvos Mahle har nog ingen större betydelse utan det är filter som säljs utan någon av Mahles eller Bosch märkning på kartongerna som jag håller mig långt borta ifrån.
Dom filtrena har man ingen aning om var dom är tilverkade eller om det överhuvudtaget är ett material i dom avsett för oljefilter.
Jag är övertygad om att flera här på forumet använder oljefilter med väldigt tveksam funktion.
För dom vetgiriga så kan ni läsa mer här om oljefilter med papperselement vs composit element mm
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fi ... OilFilters
Kolla dom här filtren :lol: speciellt det från 1:45 i filmen (You pay for a filter but dont get a filter)
http://www.youtube.com/watch?v=ja2nPgGtODg
:lol: