Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
llesrof skrev:
Vad är det för nätverkskort du har i datorn? Är det en USB-antenn eller PCI-kort med antenn?
Har inte så bra koll på sånt.
När jag går in på enhetshanteraren hittar jag nåt som heter:

Atheros AR9002WB-1NG Wireless Network Adapter

Det är inget som är kopplat via USB utan inbyggd i datorn.
av Malmstroem
llesrof skrev:
6-8 Mbit är väldigt långsamt med kabel
Ja, på LAN, men inte ut mot internet där Bredbandskollen mäter. Och inte med en ISP som lovar 6 - 8 Mbit/s. Själv kommer jag upp i 9 Mbit/s på en uppkoppling som ger upp till 8 Mbit/s :mrgreen:
Jag var uppenbart inte tillräckligt tydlig. Om du har en riktig nätverkskabel till din router/gateway så kommer den inte att vara flaskhalsen. Du kommer att få de 6-8 Mbit som ADSL ger utan några problem.

Kryptering gäller bara för trådlöst -- om du inte kör ett riktigt säkerhetsklassat nätverk, och det gör du inte med Telias Thomson Gateway.

För mig låter det som om du har problem med datorn. Med nätverkskabel borde du ha så hög uppkoppling som ADSL tillåter.

Först hade jag kontrollerat om det finns någon Proxy-inställning i Internet Explorer. Den finns under verktyg -> internetalternativ -> anslutningar -> LAN-inställningar. Där ska du troligtvis bara ha "automatisk identifiering av inställningar" ikryssat.

Sedan hade jag tittat på saker som DNS inställningar, öppnat upp komandfönster (CMD.exe) och kört IPCONFIG /all, PING och TRACERT för att se vad som kan vara fel. (ping och tracert kan du köra mot t.ex. google.com (skriv "ping google.com" och sedan "tracert google.com"). Jag har med Telia 32 ms ping till google och 7 "hopp" på vägen.

Lycka till. :D
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev: Om man har sådana problem med Windows brandvägg att den sänker uppkopplingshastigheten till den milda grad som vi pratar om, ja då är windowsinstallationen väldigt rutten. Bara att installera om i så fall. Windows brandvägg skall NORMALT sett inte störa så.
Ibland får windowsbrandväggen för sig att spärra trafik som är helt normal.. Då sparar den en sån inställning och så kommer man ha problem tills att man själv lyckas ta bort spärren eller stänger av/installerar om.
Jag hade problem på en tidigare dator med torrent-portar den spärrade per automatik. Plötsligt gick allt enormt segt.
Löste sig när jag stängde av den skiten och installerade en riktig brandvägg.

När det gäller TS problem..
Är det samma nätverkskort du stoppar i sladden i som du har som trådlöst eller är det två separata hårdvara i datorn? Är de separata (och t.ex nätverksingången för sladden sitter direkt på moderkortet) är det med stor sannolikhet inte nätverkskorten det är fel på utan mjukvaran.

Du har inte enormt dåligt med utrymme kvar på hårddisken?

Har du en annan webbläsare du kan köra bredbandstestet ifrån? Så man utesluter att det är själva webbläsaren som fått fnatt..
Det är ju lite så man får hantera det hela.. utesluta så mkt som möjligt. :)
Testa från Firefox eller Chrome om du nu kör Internet Explorer.
http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/
https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/

Anser att du hittills uteslutit att det skulle vara fel på ditt ADSL.. även ditt trådlösa nätverk hemma verkar funka som det ska.
av 2444ever
Hm, börjar bli knepigt detta, dags för dom riktiga långskotten kanske.
Hittade denna tråden om thompson-gateway: https://www.flashback.org/t1694817p19, tittade bara lite hastigt på sista sidan:
"Telias modem/router är med andra ord skit för högra hastigheter och fler enheter än 1."
Kanske läge att testa följande:
Stäng av alla andra enheter som kan vara kopplade mot gatewayen.
Stäng av trådlöst på gatewayen (om det är enkelt , på vissa finns en knapp för att göra det).
Stäng av trådlöst på stationära.
Starta om gateway (modemet).
Starta om stationära (skall nu bara köra med sladd).
Testa hastigheten igen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
joel80 skrev:
Har du en annan webbläsare du kan köra bredbandstestet ifrån? Så man utesluter att det är själva webbläsaren som fått fnatt..
Det är ju lite så man får hantera det hela.. utesluta så mkt som möjligt. :)
Testa från Firefox eller Chrome om du nu kör Internet Explorer.
http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/
https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/
:D Man tackar och bockar. Varför har jag inte tänkt på att testa denna enkla sak.
Kör vanligtvis Firefox. Testade med IE och vips 7 Mbit över wifi.
Nu är bara frågan varför det går långsamt med Firefox... Får kolla lite i inställningarna. Eller om någon har tips, för jag hade gärna fortsatt med Firefox om jag får fart på det igen.

Tack till alla som engagerat sig i mitt datorproblem!
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. Ja det var ju lustigt. :)
Har du ingen lust att köra IE och inte får ordning på Firefox skulle jag köra Chrome. Jag har Chrome som förstahandsval på mina datorer, men har även Firefox installerat så jag kan ändra om det skulle vara något som inte funkar.

Du kan ju se om du hittar de inställningar som Malmstroem pratade om ang proxy-inställningar fast i Firefox.. kan ju vara något sånt som ställer till det där.
av 2444ever
Hm, du menar alltså att med FF går det långsamt, med IE snabbt. När det gick snabbt med förra gatewayen på stationära var det då med FF eller IE?
Om det nu går långsammare med FF (och snabbt tidigare med FF), har du uppdaterat något i FF? Någon ny version?
Vilken version av FF kör du?
Användarvisningsbild
av joel80
Verkar som att det kan vara Adobe Flash Player som gör något galet med Firefox.. Hittade det i flera trådar när jag sökte på "internet går segt i firefox" på google.
bl.a:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87666
av 2444ever
Låter som en rimlig förklaring. Dock så kollade jag på min stationära, och jag har samma hastighet (ok hastighet) i FF och IE. FF: 19.0, IE: 8.0.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]