Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
40000 spänn :shock: De måste vara antingen dumma i huvudet eller inte vilja göra jobbet. Köp en begagnad koppling och häng dit.
av KnotVillage
Den driver ju alltid 5% bak och det kan ju vara pumpen i haldexen som gått sönder så den hela tiden ligger på tryck men det borde du inte märka om den driver 50/50.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle ringa Haldex och prata med dom om detta, samt nämna prisförslaget......
av bytoken
Haldex klumpen kostar 30318:- + övrigt material å arbete.
Prova om den driver bak när du drar lite i parkeringsbromsen, den ska koppla ur awd när man drar i kryckan om jag kommer ihåg rätt, eller dra ut säkringen till awd, tror den sitter vid vänster baklampa.
Slutar den driva bak när du gör detta så borde Haldex vara hel.
Jag tycker de låter som att de är fel i bakaxeln å inte Haldex, men mycket möjligt att jag har fel
av llesrof
wissel skrev:Jag skulle ringa Haldex och prata med dom om detta, samt nämna prisförslaget......
Haldex Tractions kontakt mot slutkunden verkar ha blivit sämre sedan de köptes upp av Borg Warner, men det kan ju vara värt ett försök. Jag fick god hjälp av dem för några år sedan när min fyrhjulsdrift krånglade.

http://www.borgwarner.com/en/torqtransf ... Systems%22
av haribonappar
Hej allesammans. Slutet på historien blev en ny (beg) haldexkoppling 7000:- och problemet är borta. Kopplingen hade helt smält samman och gav då 100% drivning hela tiden i bak, men hur detta kan göra bilen helt diffad begriper jag inte men bryr mig inte heller för nu funkar bilen.
av rid54
Bilen är normalt framhjulsdriven, utom kanske att lite driver till bakhjulen. Mellan fram och bak finns alltså inte en fast koppling i normala fall, vilket är precis som det ska. När "haldexen" smälter ihop så blir det fast koppling och det skapar stora spänningar i drivlinan, räcker med att ta en liten kurva eller att nåt hjul är lite plattare än nåt annat så byggs det upp spänning pga att inte alla hjuldrivaxlar snurrar exakt lika fort (det måste finnas lite diffmån mellan fram o bak, s.a.s.). Samma funktion som man har fram- och bakdiffen till, typ.
av osla
inte ens bilar med riktig spärrbar mittdiff känns som en svetsad axel när dom är spärrade så verkar konstigt. men är det nu löst så spelar det ju ingen roll
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]