Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min granne har en gubbkörd 850 som lägger av på låga varv när det är väldigt varmt ute, och bilen är varmkörd.

Hade problem förra året dom varmaste dagarna men sedan inga problem fram till nyss när vi hade skaplig värme för några dagar sedan.

Grannen är 80+ så jag vet inte hur bilen beter sig vid hårdare körning vid mer normalt väder. Har gått 16k mil och är 2.5l motor utan turbo.

Några förslag?
Jag hade nåt liknande för en del år sedan,när jag var på husvagnssemester och kört ett visst antal mil och när jag skulle stanna vid en rastplats,så ville bilen bara dö.Jag varvade upp motorn(stillastående) och släppte sen gasen och därefter gick den normalt igen.Fick göra så några gånger under semestern.
När jag kom hem så smorde jag upp tomgångsmotorn och efter det så har det inte varit några problem.
av pv544
Idag hade han problem att starta den när han skulle hem från affären på byn. Då hade han kört 5km och sedan hade bilen stått 20-30min, så särskilt varm var den inte denna gång. Inte heller varmt ute...

Drog loss slangen till tomgångsmotorn och sprutade i en del wd40 medans bilen gick, provade även att strypa flödet i slangen så motorn nästan dog några gånger. Vet inte hur man smörjer tomgångsmotorn eller hur den ser ut innuti.
Men jag hoppas det jag gjorde blev en förbättring...

Slanganslutningarna till tomgångsmotorn satt ju med sådana där ihop pressade slangklämmor, hade ingen lust att klippa dom för att undersöka motorn närmare utan att veta vad man ska gör med den.

Några råd om ytterligare åtgärder eller ska man vänta och se ifall insatsen hittils gjorde någon skillnad.

Han provade även koppla ifrån batteriet en stund, vet inte om det gör nån skillnad eller hur länge det ska vara frånkopplat för att "nollställa" elektroniken. Om den ens fungerar så....

Hej! Jag har samma problem med min bil.. så[…]

6000k är inte blått, det är s&ar[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Jag skulle absolut bytt generatorns frihjulslager […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo s[…]