Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, den där orangefärgade snökristallen i utetempdisplayen.
Vilka villkor är det som ska uppfyllas för att den ska lysa? Mitt första intryck var att den lyser runt 0-strecket, kanske plus/minus 2 grader. Men för några dar sedan hade jag -3 ett bra tag och släckt lampa. Sedan tändes den och förblev tänd tills jag kom hem, fortfarande samma temp.
Någon vecka tidigare visade den -5 hela resan och lampan lyste. Ganska träffsäkert den gången, måste jag säga :) eftersom det regnade underkylt och blev rätt så isigt på vägen.
Finns det någon hygrometer i bilen som den tar info ifrån, eller kanske från luftmassemätaren?
av jbl
Mitt intryck är mellan -3 till +3 ungefär. När DSTC systemet jobbar så är det ju den lampan som ser slingrig ut som blinkar eller lyser.
Användarvisningsbild
av CarMan
den yser när det är runt noll, någa grader över & några grader under.
alltså när det kanvara halt utan att tänker på det
Användarvisningsbild
av henka35
För mig lyser den vid +-2 grader runt 0:an.

/Henrik
Användarvisningsbild
av A80TD
Brainded skrev:huh, trodde bara den tändes när dstc-systemet arbetar... :?:
/Anders
Ja, du tänker på slir och sladdlampan :D . Den ser ju faktiskt ut som vägskylten som varnar för halt väglag.
Men titta på Carmans trevliga dieselvarvräknare (hans avatar), så kan du ana snöstjärnan nedanför minutsiffran i klockan.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag känner mig nästan säker på att instrumentet kombinerar yttertemperaturen med någon ytterligare faktor då den tänder lampan.
Användarvisningsbild
av Loner
vid +2 tänds lampan, och minns jag rätt så är den tänd ner till -5 men det är jag lite osäker på just nu.

/L
av Hellrider
A80TD skrev:Jag känner mig nästan säker på att instrumentet kombinerar yttertemperaturen med någon ytterligare faktor då den tänder lampan.
den är tänd till -5 -och från +2° c och bryr sig bara om tempen inget avancerat!
Användarvisningsbild
av CarMan
A80TD skrev:Jag känner mig nästan säker på att instrumentet kombinerar yttertemperaturen med någon ytterligare faktor då den tänder lampan.
jag är temligen säker på att den endast går på tamp givaren. men det kan finnas en fördröjning vid tempraturväxlingar för att lampan inte ska blinka.
Få fart på styrservon

Är det verkligen så att styrväxeln[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]