Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoganb
Har sökt runt lite här om det. Finns en del men inte så jag blir 100 klok på vad som krävs att göra det själv.

Någon vänlig person som kan skriva ner hur det går till?
Vilka verktyg som behövs (om det är något speciellt?)

Är det svårt att få av?
Är drivknuten svår att få ur?
Hur blir det med handbromsen etc...

Tack för hjälpen!

Micke
av bytoken
Bytte ett lager förra sommaren, krävdes inga special verktyg, hylsnyckelsats, koben, hammare och polygrip, å självklart domkraft och pallbock, är du lite van å skruva så är det inga problem att göra det själv.
av hoganb
Ingen med utförligare beskrivning enligt nedan!?
Tack till er som svarat!
hoganb skrev:Har sökt runt lite här om det. Finns en del men inte så jag blir 100 klok på vad som krävs att göra det själv.

Någon vänlig person som kan skriva ner hur det går till?
Vilka verktyg som behövs (om det är något speciellt?)

Är det svårt att få av?
Är drivknuten svår att få ur?
Hur blir det med handbromsen etc...

Tack för hjälpen!

Micke
av hoganb
Har fått loss alla bultar och så men själva lagret sitter om berget!

Några förslag hur jag kan gå vidare?

är det bara att banka lite från olika håll tills det lossnar eller vad ska jag göra.
Vill inte förstöra något.

Tack för hjälpen!
av Mobbe
Jag gjorde som du är inne på. Bankade med slägga på ena sidan-andra sidan-ena sidan. Kämpade millimeter för millimeter i början men sen släppte det till slut.
Det gäller dock att vara lite försiktig så man inte skadar drivaxeln.
Dessutom hade jag ett HE med att få ut den ena nedre bulten. Jag fick lirka med en domkraft under fjäderbenet tills det blev max utrymme för bulten.
Glöm inte att använda nya bultar till lagret respektive drivaxeln, men de följde väl med i satsen.
av hoganb
Mobbe skrev:Jag gjorde som du är inne på. Bankade med slägga på ena sidan-andra sidan-ena sidan. Kämpade millimeter för millimeter i början men sen släppte det till slut.
Det gäller dock att vara lite försiktig så man inte skadar drivaxeln.
Dessutom hade jag ett HE med att få ut den ena nedre bulten. Jag fick lirka med en domkraft under fjäderbenet tills det blev max utrymme för bulten.
Glöm inte att använda nya bultar till lagret respektive drivaxeln, men de följde väl med i satsen.
Ja den ena nedra bulten gav jag fn i jag bytte alla utom den. det måste väll vara ok??

Hur viktigt är det att dra med moment?? Jävligt svårt om inte omöjligt att komma åt med en moment dragare.
av Mobbe
Det är viktigt att vare sig dra för hårt eller för löst. Men toknoga är det inte. Jag ställde in momentet på momentnyckeln och kände lite mot ett skruvstäd hur mycket jag fick ta i, med handen lika långt från hylsan som med spärrskaftet. När jag hade känslan lirkade jag in kroppen i hjulhuset och drog åt bultarna.
av hoganb
Mobbe skrev:Det är viktigt att vare sig dra för hårt eller för löst. Men toknoga är det inte. Jag ställde in momentet på momentnyckeln och kände lite mot ett skruvstäd hur mycket jag fick ta i, med handen lika långt från hylsan som med spärrskaftet. När jag hade känslan lirkade jag in kroppen i hjulhuset och drog åt bultarna.
Bra tips!

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]