Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Om du har nära till grannarna kan det löna sig att kolla vilka kanaler som deras WiFi har och välja en kanal som inte är i närheten av de som redan används. Jag har lyckats öka hastigheten i mitt WLAN genom att byta kanal.
Exempel på passande verktyg för detta: http://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html
Användarvisningsbild
av Tomas88
Blev faktiskt lite skillnad när jag bytte till kanal 11 som Telia rekommenderade i sin guide.
Kommer nu upp i 1,75mbit. Dock är det ju fortfarande långt ifrån tillräckligt.
Alla andra kanaler jag testat har nu under kvällen legat på 0,3-0,9
Användarvisningsbild
av Guligan
Är det en gammal router du har? Jag har hört från flera håll att det kan ge bra effekt att byta routern om den börjar få några år på nacken.
Som tidigare skrivits, så är det bra att koppla datorn direkt mot nätanslutningen för att kolla.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har bara en gateway, och den är som sagt ny, (ingick lån av en i abonnemanget).
Men det borde väl vara nåt i min dator eftersom det fungerar problemfritt på andra enheter?

Har nu lånat hem en kabel från jobbet... samma sak. Har testat några gånger och under 1,0 varje gång.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sammanfattning av problemet.

Kommer upp i max 1,0 mbit hastighet på min stationära dator medans andra enheter kommer upp i ca 7 mbit.
Har precis bytt till Telia ADSL med en Thomson gateway från dem. Hade ADSL från bredbandsbolaget innan utan problemet.

Har testat:
- Starta om dator.
- Startat om Gateway.
- "Resetat" gateway.
- Stängt av och dragit ut ALLT över natten.
- Provat olika inställningar på antivirus och stängt av brandvägg tillfälligt.
- Testat ställa in olika kanaler på gatewayen.
- Kopplat bort utrustning som skulle kunna tänkas störa.
- Uppdaterat drivrutiner för nätverkskort (och startat om dator därefter).
- Testat både med nätverkskabel och trådlöst.

Vad mer återstår att testa? Byta nätverkskort :?:
av 2444ever
Hur testar du hastigheten på stationära?
Du hade snabbare med gamla gatewayen? Använde du samma redskap då för att mäta hastigheten?
Användarvisningsbild
av epostaren
Detta kan lösa problem när man har bytt router m.m

Om du har PC:

1. Starta kommandotolken genom att skriva CMD i Start.

2. Skriv: ipconfig /release

3. Tryck på Enter

4. Vänta lite

5. Skriv: ipconfig /renew

6. Tryck på enter

OBS! det är ett mellanslag innan /release OCH /renew
Användarvisningsbild
av Tomas88
2444ever skrev:Hur testar du hastigheten på stationära?
Du hade snabbare med gamla gatewayen? Använde du samma redskap då för att mäta hastigheten?
Använder http://www.bredbandskollen.se/ Till mobilen kör jag med bredbandskollens app.
Men den förra gatewayen som jag fick från bredbandsbolaget kom jag upp i utlovad hastighet.
Har bara använt http://www.bredbandskollen.se/ och det är som sagt bara min stationära dator som krånglar.
epostaren skrev:Detta kan lösa problem när man har bytt router m.m

Om du har PC:

1. Starta kommandotolken genom att skriva CMD i Start.

2. Skriv: ipconfig /release

3. Tryck på Enter

4. Vänta lite

5. Skriv: ipconfig /renew

6. Tryck på enter

OBS! det är ett mellanslag innan /release OCH /renew
Tack för tipset. Ja jag har PC. Tyvärr blev det ingen skillnad. :(
av llesrof
Eftersom de andra sakerna har anständig uppkoppling så bör ju felet ligga i den stationära datorn. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara internetuppkopplingen som är seg utan hastigheten mellan dator och gateway. Det är det troligaste.

Jag hade felsökt följande:
Koppla in med kabel. Kabel är överlägset WIFI, sedan får folk tycka vad de vill. Har du bättre fart då?

Testa att slå av all form av kryptering på WIFI. Någon skillnad?

Hur står datorn i förhållande till mottagaren? Hastigheten avtar med avatåndet. Gör du gammal hederlig G-standard har du 54 Mbit/s i teorin. Den halveras eftersom du kör åt båda hållen. Då har du 26 Mbit/s och då är det radiohastigheten. Datahastigheten kommer kanske upp i 20 Mbit/s om du har kort avstånd och fri väg.

Jag vet inte varför, men vissa trådlösa kort funkar sämre ihop med annan utrustning än andra kort.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]