- tis 21 maj 2013, 09:53
Enda problemet jag hade i början var hårda nedväxlingar inför cirkulationsplatser och liknande, då lådan gick direkt från femman till trean. Men det fixade Volvo med ny programvara.
Its1more skrev:Mitt bekymmer är hur det hoppar o far mellan växlar och momentomvandlare i stadskörning vilket gör att jag upplever en ryckig färd. Jag skulle vilja att den gick 1-2-3-4 istället för 1-2-moment-3-moment-4-moment osv.Men det är ju just det faktum att den utnyttjar momentomvandlaren som ett extra växelsteg som tar bort en hel del av ryckigheten under färden. Nu har du väl inte det läget på en D3, men annars är det bara att lägga i Sportläget, som utnyttjar lockup i högre grad, så får du känna på hur en ryckig färd känns. Jag har inte samma motor, utan D5/Geartronic, och den lådan växlar ofta så jag inte tänker på det när jag kör i samhällen. Jag gasar efter hur fort jag vill det ska gå, och så sköter lådan just det den ska sköta utan att jag reflekterar mycket över det.
Enda problemet jag hade i början var hårda nedväxlingar inför cirkulationsplatser och liknande, då lådan gick direkt från femman till trean. Men det fixade Volvo med ny programvara.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.
- By Wimso