Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
Har en XC 70 D4 AWD Momentum DE 2013. När jag låser upp den hörs det som det kommer en luftström, någon som har hört samma sak som jag och vet varför det är så? Det är inte alla gånger det sker, vad är det som påverkar detta?
Användarvisningsbild
av SagaPer
Fra webmanual for Volvo XC70 2009, side 120:

Clean Zone Interior Package (CZIP): Detta tillval håller kupén ännu renare från allergi- och astmaframkallande substanser. För mer information om CZIP, se broschyren som medföljer bilen vid köpet. Följande ingår:

• En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas. Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt fram tills bilen är 4 år.
• Interior Air Quality System (IAQS). Ett helautomatiskt system som renar luften i kupén från luftföroreningar som partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det finns även om man inte har luftkvalitetssystemet. Om det skiljer mer än 10 grader mellan inne- och yttertemp har jag för mig.

Om bilen är ny så sker det oftare de första 6 månaderna för att vädra ur gaser från interiören då den är ny.

Kan även tipsa om funktionen att hålla inne upplåsningsknappen länge för att hissa ned alla rutor och taklucka. Mycket bra om man är en bit ifrån bilen och vill bli av med överskottsvärmen. Samma sak om man åkt med öppna rutor - bara att hålla inne låsknappen 5 sek så stängs de inkl takluckan. Förvånansvärt få som vet om detta.
av mooos73
SagaPer skrev:Fra webmanual for Volvo XC70 2009, side 120:

Clean Zone Interior Package (CZIP): Detta tillval håller kupén ännu renare från allergi- och astmaframkallande substanser. För mer information om CZIP, se broschyren som medföljer bilen vid köpet. Följande ingår:

• En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas. Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt fram tills bilen är 4 år.
• Interior Air Quality System (IAQS). Ett helautomatiskt system som renar luften i kupén från luftföroreningar som partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.
Har tydligen luftkvalitesystem AQS, kanske har det med det att göra? Får kolla instruktionsboken igen om jag hittar ngt!
av mooos73
Racetwin2 skrev:Det finns även om man inte har luftkvalitetssystemet. Om det skiljer mer än 10 grader mellan inne- och yttertemp har jag för mig.

Om bilen är ny så sker det oftare de första 6 månaderna för att vädra ur gaser från interiören då den är ny.

Kan även tipsa om funktionen att hålla inne upplåsningsknappen länge för att hissa ned alla rutor och taklucka. Mycket bra om man är en bit ifrån bilen och vill bli av med överskottsvärmen. Samma sak om man åkt med öppna rutor - bara att hålla inne låsknappen 5 sek så stängs de inkl takluckan. Förvånansvärt få som vet om detta.
Det där med rutorna lyckades jag faktiskt läsa mig till, märkligt att inte säljaren informerar om "lull lull" som faktiskt ingår!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det står ju i instruktionsboken. Öppna/stänga genom att hålla knappen intryckt fungerar både med knapparna på fjärrkontrollen och med knapparna i framdörrarna.
Användarvisningsbild
av AWWD
Racetwin2 skrev:Kan även tipsa om funktionen att hålla inne upplåsningsknappen länge för att hissa ned alla rutor och taklucka. Mycket bra om man är en bit ifrån bilen och vill bli av med överskottsvärmen. Samma sak om man åkt med öppna rutor - bara att hålla inne låsknappen 5 sek så stängs de inkl takluckan. Förvånansvärt få som vet om detta.
Kan också vara fullkomligt livsfarligt. Kom ut en morgon och alla rutorna var nere...

Nyckeln i fickan hade antaligen kommit i kläm när jag var inom räckvidden. Det hade precis börjat regna så jag undvek vattenfylld kupé med en hårsmån. Fattade inte vad som hänt, men en snabb sökning på detta eminenta forum gav snabbt svar då det var fler som funnit sin bil med öppna rutor.

/awwd
Användarvisningsbild
av MartinS
AWWD skrev: Kan också vara fullkomligt livsfarligt. Kom ut en morgon och alla rutorna var nere...

Nyckeln i fickan hade antaligen kommit i kläm när jag var inom räckvidden. Det hade precis börjat regna så jag undvek vattenfylld kupé med en hårsmån. Fattade inte vad som hänt, men en snabb sökning på detta eminenta forum gav snabbt svar då det var fler som funnit sin bil med öppna rutor.
Bakluckan är ännu värre, där räcker det med 2sek tryck, det är rätt kass tycker jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Men då får jag snart ett meddelande från VOC om att bilen står öppen.
Strax efter den slagit in i väggen menar du?

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]