Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erik93an
hejsan alla kloka här inne på jagrullar har ett problem med min v70 00 blackline, gamla karossen

för att starta från början så ungefär två veckor efter köpet av bilen (detta var i december) så tändes lampan om fel på motorelektroniken plus ets lampan. vi kollade upp det och det visade sig vara bakre lampasonden och gasspjället. lämnade då in den och fick bytt lambasonden som tydligen var någon pattentare som förra ägaren hade gjort, och så rengjorde vi gasspjället. sedan fungerade bilen helt utmärkt i en vecka, sen var det dags igen samma lampor tändes. denna gång byta vi spjället och satt i ett optiskt spjäll. detta var i början av january. efter det blev billen som ny att köra med :) MEN nu verkar det vara dags igen. har lite olika symptom:

* ibland svajar tomgången lite men det är väldigt sällan.
* den är ryckig när man växlar.
* den har väldigt svårt vid startögonblicket precis som den inte orkar men det går fast det vibrerar rätt så rejält. alltså dragläget
* när man släpper gasen så går det inte mjukt utan det rycker till lite samma när man trycker ner gasen.

vissa av symtomen tycker jag känna igen sedan föra gången.

eftersom jag inte är ett dugg bra på bilar så undrar jag nu vad det kan vara. är inne på gasspjället som jävlas eller kopplingen som är sliten, men det där med kopplingen är jag lite skeptisk mot för ingen som testat bilen säger att den är dålig plus att har haft en bil innan med dålig koppling och den var betydligt märkligare.

så jag hoppas någon kan ge lite tips eller svar så jag har lite skin på näsan innan jag går tillbaka till han som gjort vid detta.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Nexus
vad är ett optiskt spjäll? bakre sonden övervakar bara katten och bilen går ej sämre om den skulle fela..
Tror någon bytt saker i onödan...
av erik93an
det var så att lambasonden var dålig med för dom hade satt någon konstig sensor där istället det var inte för att den gick konstigt som den bytades.

vet faktiskt inte vad som menas med ett optiskt spjäll :( vill mest veta vad det är som är på tok
kanske endast är någon inställning i datorn ?
av Rådlös
Inställningar i datorn är knappast något tänkbart eller möjligt fel och absolut inget som du eller någon annan skall försöka ändra på.
Du måste nog ta reda på mer fakta, optiskt spjäll, konstig sensor, hemgjord lambdasond osv. osv. Detta är fullt av oklarheter och motsägelser som du måste reda ut för att gå vidare.
Du skulle kunna läsa den här sidan så kanske du förstår något mer vad det handlar om: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Börja med att läsa ut felkoder. Det finns instrument till det.
av 2444ever
Optiskt gasspjäll, t.ex. Atech2 renoverar MM-spjäll (Magneti Marelli), de sätter då in optiska givare istället för de (utslitna) som sitter original.
Användarvisningsbild
av Nexus
Då skulle jag sattsa på reklamera spjället. De har ju varit folk som haft strul med de förut.....
men som sagt låter som en mindre seruös verkstad som skruvat på den eller?
Uppdaterades mjukvaran när spjället byttes?
av erik93an
Lambdasonden är ju inget problem mera för den är ju bytt och det har ja kvitto ifrån att den är köpt på Volvo så det är nog som det ska.
Och ja programvara uppgraderades på Volvo när spjället bytades.
Tror nog inte han är så oseriös det kan väll vara spjället som är dåligt som han köpte ?
Användarvisningsbild
av taxi
Dina nya symptom tycker jag låter lite som ett dåligt motorfäste, nån annan som tycker det?
av erik93an
taxi skrev:Dina nya symptom tycker jag låter lite som ett dåligt motorfäste, nån annan som tycker det?
Ok kan vara lite intressant glömde nämna att jag byttade det översta fästet för ungefär en månad sen, då gummit var helt spräckt. Och då sattest ett nyare i som är fyrkantigt .
av Kena
* den är ryckig när man växlar.
* den har väldigt svårt vid startögonblicket precis som den inte orkar men det går fast det vibrerar rätt så rejält. alltså dragläget
* när man släpper gasen så går det inte mjukt utan det rycker till lite samma när man trycker ner gasen.

Det har förmodligen att göra med att du behöver nya motorfästen, alltså de som sitter under motorn
* ibland svajar tomgången lite men det är väldigt sällan.
Ja det finns rätt många saker, tex tjuvluft.
Men som någon skrev, kolla felkoder

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]