Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bara att skura ut bultarna på under sidan av tråget så den släpper och sen när den monteras med ny packning? Är det så lätt att få ner det? ser man vilka kanaler som man ska rengöra finns det risker med att göra ta av tråget och rengöra det? smarta tips och råd? kan man inte bra blåsa kanalerna med tryck luft ner till tråget för att få kanolerna fri? :lol:

Jag bugar och bockar så mycket för hjälpen och ska snart ficka delarna hos Bilia i Malmö hört på forumet det kan vara långa leverans tider.
Ja det var ett tag sedan och jag haft saker i skolan att ta i så har inte haft tid men nu så har det börjat dö ut och kommer köpa sakerna imorgon på Bilia. Jag har läst i min Haynes handbok och förstår vad man ska göra utan några få saker men misstänker det ljusnar när man ser sakerna fysiskt. Ang bränsle insprutningen som sitter med två bultar som sitter i insugsröret har de något åtdragsmoment? Det står 10 Nm och sen 75 grader extra med vinkel mättare i boken. Mer man måste ta hänsyn till? tror jag ska börja i helgen att börja demontera delarna så bilen är klar på måndag eller i veckan då jag tar bussen till skolan.
/ Adam
Om du menar fuelrailen så näe, det är väl bara att dra åt. Det finns ju bestämda moment för alla skruvar, men vissa kan man "fuska" med.
Dra åt dom så dom sitter hårt och så att fuelrailen inte kan röra på sig. Blir du osäker så kontrollera skruvarna lite då och då i början.

Men fuelrailen behöver du inte ta bort om du får bort slangen som går till den.
Okej jag misstänker att bränslet i slangarna är under tryck satt så bered på slipning. Jag kommer ju lossa gas verjen har ni några förslag att göra det lättast utan att den låser sig öppen och gaser öven om man släpper och själv klart pattan i matten ska den var helt öppen lät sätt att ta bort bränsledningar från fuelrailen? Tacksam för era svar. :D
Hmm jag hittade denna beskrivning på youtube
men detta är en Turbo bil hur mycket skiljer denna guiden från det jag kommer göra på min bil? känns lättare att se någon göra det så man har lite bättre hmm om vad som ska sitta var och bytas. bilen är en 1994 GL
Vi har en guide på forumet för rengörning av vevhusventen, samt massa kompliterande information om man söker lite.

Det skiljer inte speciellt mycket mellan turbo och sugis.

Spjället kan inte låsa sig öppet, det är återfjädrande. Det är jätte enkelt att lossa wiren och sätta tillbaka den.

Bränsleledningar... Ptja.. Den som är skruvad är ju enkel, men den andra... ptja jag fick inte bort min iaf, eller rättare sagt, hade ingen reserv så ville inte vålda för mycket på den utifall den skulle spricka eller liknande.
Så jag fick lossa fuelrailen ifrån insuget och vika upp den så den låg still ovanför motorn...

Ang tryck... Jag var också beredd på att det skulle spruta ut bensin när jag lossade ledningen, men det gjorde det inte. Bilen hade stått still en dag då. Därimot rinner det en del ifrån ledningarna en stund.
Jag har beställt delarna och de kommer på tis eller onsdag. Jag får nästa allt nytt förutom hårdplast saker som ska hålla enligt Volvo (Bilia Jägersro) slang 18 på deras ritning över allt så går från flam fällan till någon stans, och jag hittade att den fram sågs vara en vackumslang. (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p2.html) halv vägs nere på sidan så tror jag jag förstår var den går till vakuum träder där all vakuum är kopplad. (nedre på back sidan av trädet) stämmer detta?

Känns bra att snart få pilla lite gäller ju bara att ta sin tid och inte ruscha genom för då går det lätt å pipan är min erfarenhet. :wink: :)
av Adamp
Jag försökte idag och fick problem när jag skulle lyfta av det då jag fick det att lossas från packningen så man kunde röra det men jag kunde inte lyfta. :shock: Jag tänkte att jag måste ha missat når även om alla bultar till insuget var borta utan den nedre raden. Så jag skakade på insuget så märkte jag att ett metall rör skakade jag jag skakade på insuget. Det sitter vidd vakuum trädet på back sidan och det går vid trottelhusset och gasvajerns fäste (under). ??:-/ Jag av bröt det då men när jag skulle sätta till backa insuget men bultarna så tappade jag några (en till stödet underifrån, en till bult hållet längst till vänster övre. och en blocknyckel som ligger vid start motorn :wink: :lol:) alltså vill jag hämta sakerna jag tappat och göra vid felet. olje trycket har blivit bättre så långt som jag kom men ändå inte klar. Vet någon vad det är för rör jag syftar på? Kommer bilder imorgon men det kommer va massa saker iväg. Den startar iallafall när man vrider om nyckeln :D. Kan det vara så enkelt att jag missade nåt? jag följe guiden i Hanyes GDS.

Jag tog loss alla vakuumslangar och fläck hållaren behöver dock två nya bultar de de gamla var i så dåligt skick.
Okej efter lite efter sökning hittade jag http://tinypic.com/view.php?pic=ao5jqc&s=5, EGR ventilen http://i39.tinypic.com/2v3o783.jpg, röret jag undrade över. http://tinypic.com/view.php?pic=9sqcur&s=5 Dena är en bild på fram delen av insuget notera att detta inte är mina bilder som det ser ut på min bil men den nedre Vakuumslagen går tydligen till ERG ventilen som sen måste lossas från vid trottelhuset alltså missade jag detta jag ska skaffa nya verktyg så jag kommer åt bättre innan jag försöker igen. Fråga så detta är EGR ventilens rör som måste lossas för att kunna lyfta av insuget? Ang bilden på främre delen av insuget Hur får man Loss vakuum slangen till brom servern är det en klämma som man måste trycka ihop eller hur får man loss den?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS