Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag körde hem en TV igår med nedfällt baksäte. När jag skulle fälla upp sätet på vänster sida så går det bara några centimeter - bältet har nämligen låst sig och går inte att mata ut. Jag läste att detta ev var en säkerhetsfunktion och att bältet inte rullar ut när sätet inte är korrekt uppfällt. Jag har därför triggat låsningsmekanismen med fingret (se bild) men det gjorde ingen skillnad. Jag har hittat bulten som låser bältet men kommer det att göra någon skillnad, jag har bara ca en cm att spela med ändå pga av bälteslåset? Tacksam för alla tips! Försöker infoga bild nedan:
Bild

Mvh,
Björn
Har upplevt samma problem. Enda lösningen jag kom på var att ta loss sidoklädseln och skruva lös nedre bulten till bältet. Anledningen till detta problem är att det har lossnat en "knapp" på bältet som hindrar det från att åka in för långt när ryggstödet tippas fram. Var på Volvo i fredags och införskaffade en sån knapp, ca 45:-. Man behöver en lödtång för att smälta ihop fram och baksida på knappen.
Lycka till :-)-)
Erico skrev:Har upplevt samma problem. Enda lösningen jag kom på var att ta loss sidoklädseln och skruva lös nedre bulten till bältet. Anledningen till detta problem är att det har lossnat en "knapp" på bältet som hindrar det från att åka in för långt när ryggstödet tippas fram. Var på Volvo i fredags och införskaffade en sån knapp, ca 45:-. Man behöver en lödtång för att smälta ihop fram och baksida på knappen.
Exakt så.
Mikael G skrev:
Erico skrev:Har upplevt samma problem. Enda lösningen jag kom på var att ta loss sidoklädseln och skruva lös nedre bulten till bältet. Anledningen till detta problem är att det har lossnat en "knapp" på bältet som hindrar det från att åka in för långt när ryggstödet tippas fram. Var på Volvo i fredags och införskaffade en sån knapp, ca 45:-. Man behöver en lödtång för att smälta ihop fram och baksida på knappen.
Exakt så.
OK, stort tack! Jag ser muttern när jag trycker det jag antar är sidoklädseln åt sidan men krävs det några särskillda grepp för att ta loss sidoklädseln helt? Känns som att den sitter rätt löst men synd att dra sönder den om jag gör fel. Tack för all hjälp!
BjornMagnus skrev:
Mikael G skrev:
Exakt så.
OK, stort tack! Jag ser muttern när jag trycker det jag antar är sidoklädseln åt sidan men krävs det några särskillda grepp för att ta loss sidoklädseln helt? Känns som att den sitter rätt löst men synd att dra sönder den om jag gör fel. Tack för all hjälp!
Den dras bara rakt ut, inget som kan gå sönder.
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]