- sön 19 maj 2013, 12:20
#755845
Hej Jag har ett problem med växlingen på min 740 med M46. Det började för en månad sen då när jag skulle använda bilen på morgonen inte kunde få i ettan eller tvåan. Detta löstes genom att justera backspärren under damasken.
Däremot har växlingen nu gradvis blivit sämre. Man måste dra växelspaken allt mer åt vänster för att få i ettan och tvåan. Backen är skitsvår att få i. Man måste slita spaken åt vänster snabbt för att kunna få i den. 3an och 4an är lätta att få i, men hela spaken är allmänt "svajjig" när växel ligger i.
Jag har såklart kollat runt en hel del innan jag skapat en tråd och funnit att man bör byta 2st plastbussningar. Se nr 8 och 7 på bild.

Detta hjälpte inte, och växelspaken är fortfarande väldigt "svajjig" samt det är svårt att få i ettan tvåan och backen.
Jag har kollat så alla motorkuddar ser ok ut.
Kan det vara något annat fel? Om man kollar på bilden, kan det vara nåt fel runt nr 12? Problemet är att det sitter över lådan, som måste tas ner för att komma åt.
Däremot har växlingen nu gradvis blivit sämre. Man måste dra växelspaken allt mer åt vänster för att få i ettan och tvåan. Backen är skitsvår att få i. Man måste slita spaken åt vänster snabbt för att kunna få i den. 3an och 4an är lätta att få i, men hela spaken är allmänt "svajjig" när växel ligger i.
Jag har såklart kollat runt en hel del innan jag skapat en tråd och funnit att man bör byta 2st plastbussningar. Se nr 8 och 7 på bild.

Detta hjälpte inte, och växelspaken är fortfarande väldigt "svajjig" samt det är svårt att få i ettan tvåan och backen.
Jag har kollat så alla motorkuddar ser ok ut.
Kan det vara något annat fel? Om man kollar på bilden, kan det vara nåt fel runt nr 12? Problemet är att det sitter över lådan, som måste tas ner för att komma åt.