Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Mr T skrev:Hej

Jag har en likadan bil (My11 D3 automat) och jag känner igen det du skriver.

Men - det finns uppdaterad mjukvara till lådan, och du kan adaptera om den. Dvs nollställa hur lådan har anpassats sig till din körning.

Sen är nog denna lådan, eller rättare sagt mjukvaran, ett svar på kritiken som fanns mot tidigare lådor ->My10. De lådorna tokslirade. Lite kan jag känna att pendeln har svängt över för långt på denna.

Jag tycker lådan fungerar som bäst när man drar på lite men ändå kör ganska mjukt. Alternativt när jag har ett tungt släp på - då fungerar den också riktigt bra. Tomkörning i stadstrafik är sådär faktiskt.

Och det går att köra väldigt snålt med bilen. Ren landsväg, dvs inte ett öre över 80 så kommer jag ner under halvlitern (enligt datorn). Blandat ligger jag på dryga 0,7. Enbart stad kör jag aldrig men har svårt att se att den skulle gå över 0,8.

Om du funderar på 2,5FT så läs den här tråden först http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=94207

//Mr T
Intressant läsning. Den verkar inte helt gratis att serva... Jag måste dubbelkolla med verkstaden ang mjukvara till lådan. Hur adapterar jag om den?

Jag ska prata m BSR och Autotech och höra vad deras mjukvaror gör.

Jag tycker jag har svårt att hitta bra gasläge för att den ska växla jämnt och jobba mindre med momentomvandlaren. Det är den som hoppar i och ur hela tiden - känns det som.

/F
Användarvisningsbild
av Its1more
Momentum skrev:
Its1more skrev:
Momentum skrev:Min var helt värdelös innan ny mjukvara till växellådan
Slirade omkring på momentomvandlaren istället för att växla
Men ny mjukvara så är det som en helt annan bil
Så säkerställ att det inte finns någon nyare SW till växellådan
Har du också MY11? När fick du ny mjukvara? Fick du den utan att begära, eller behövde du tjata?
Det är inte så att din växellåda växlar ner hårt ibland också? Då den ska gå från sex till fyra exempelvis, vid motorbroms?
Nej, det har jag aldrig tänkt på faktiskt, så då utgår jag ifrån att den inte gör det;-)

Mitt bekymmer är hur det hoppar o far mellan växlar och momentomvandlare i stadskörning vilket gör att jag upplever en ryckig färd. Jag skulle vilja att den gick 1-2-3-4 istället för 1-2-moment-3-moment-4-moment osv

Jag har försökt växla själv för att se om det gör någon skillnad, men momentomvandlarhelvetet kickar ju in då också.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Its1more
Jag vill förtydliga att jag är nöjd med bilen som sådan. Dock kanske det är lite traktorvarning på en diesel, men det får jag ta. Om jag lyckas få harmoni mellan mig, lådan och motorn så är jag en happy camper igen.

/F
Från och med MY11 ör det en helt ny generation av automatlåda, lådan är helt omarbetad
Dock verkar man ha haft svårt med mjukvaran till vissa motorer
Min D5:a MY11 AWD Automat har alltid fungerat som man kan förvänta
Min MY12 D3 Automat var en katastrof innan ny mjukvara
s6025t skrev:
Its1more skrev:
Jag gjorde en service med diverse uppdaterad mjukvara i slutet på mars i år (Service 2.0).

/F

Det brukar tyvärr inte räcka med att uppdatera bilen med servicemjukvaran (service2.0) en vanlig service skulle ta allt för lång tid då så man brukar få säga till om en uppgradering av mjukvaran till växellåda så teknikern kan låta bilen stå vid sidan o tanka mjukvara medan han utför andra jobb en total uppgradering till bara växellådan tar över 1timme att ladda till bilen så är det fler uppdateringar som ska göras t.ex motorstyrenhet så tar det ännu längre tid
Ursäkta att detta blir en ny fråga i tråden men måste bara få ställa en fråga om detta.

När jag lämnar in min bil på service förväntar jag mig att jag får de nyaste versionerna av mjukvarorna inladdade i bilen. Får jag inte det alltså för att det tar för lång tid?
En servicemjukvara har bara de viktigaste o lite mindre uppdateringarna som inte är så stora skulle en totaluppgradering göras skulle det ta alldeles för lång tid o priset på servicen bli svindyr. Ska man ha en helt ny mjukvara så laddas den först till ett usb som sedan laddas in i bilen o det kan ta flera timmar om det är flera styrenheter som ska uppdateras.
Min tekniker uppdaterade flera styrenheter innan garantitiden gick ut då ville han ha tillgång till bilen en heldag för det men man var tvungen att klaga o beskriva felen så teknikern kunde skriva en rapport till volvo o ta det som garantijobb
Ta sensus 3.0 t.ex som är ett synligt tecken då man får färdhistorik b.la det ingår inte i servicemjukvaran utan man måste uppdatera en styrenhet separat för att få den funktionen
Användarvisningsbild
av Its1more
s6025t skrev:Min tekniker uppdaterade flera styrenheter innan garantitiden gick ut då ville han ha tillgång till bilen en heldag för det men man var tvungen att klaga o beskriva felen så teknikern kunde skriva en rapport till volvo o ta det som garantijobb.
Där sprack det...min garanti gick ut den sista mars 2013. Då får man betala själv då. Jag har förmodligen inte fått någon uppgradering av mjukvaran i lådan om det tar så lång tid att uppdatera. Varför måste man som kund klaga för att få den senaste mjukvaran till bilen oavsett hur lång tid det tar att ladda den? Om Volvo har fel i mjukvaran vill inte jag belastas för det...

Gäller detta även motorstyrningsprogramvaran?

Kan man ta reda på vilken version jag har samt vilken som är den senaste för min kombination (låda+motor)?

/Fredrik
Its1more skrev:
s6025t skrev:Min tekniker uppdaterade flera styrenheter innan garantitiden gick ut då ville han ha tillgång till bilen en heldag för det men man var tvungen att klaga o beskriva felen så teknikern kunde skriva en rapport till volvo o ta det som garantijobb.
Där sprack det...min garanti gick ut den sista mars 2013. Då får man betala själv då. Jag har förmodligen inte fått någon uppgradering av mjukvaran i lådan om det tar så lång tid att uppdatera. Varför måste man som kund klaga för att få den senaste mjukvaran till bilen oavsett hur lång tid det tar att ladda den? Om Volvo har fel i mjukvaran vill inte jag belastas för det...

Kan man ta reda på vilken version jag har samt vilken som är den senaste för min kombination (låda+motor)?

/Fredrik
Om du är ägare 1, vilket det verkar som, har de ibland en generös syn på när garantin går ut. Du kan då också åberopa Konsumentköplagens "fel i varan" - 3 års reklamationstid.

Potentialen att optimera en D3 163 hk (eller t ex T4 180 hk) är begränsad så jag är rädd för att det inte gör underverk. /PH
Användarvisningsbild
av Its1more
perhall skrev:
Its1more skrev:

/Fredrik
Om du är ägare 1, vilket det verkar som, har de ibland en generös syn på när garantin går ut. Du kan då också åberopa Konsumentköplagens "fel i varan" - 3 års reklamationstid.

Potentialen att optimera en D3 163 hk (eller t ex T4 180 hk) är begränsad så jag är rädd för att det inte gör underverk. /PH
Ja, jag är första ägaren. Ska prata med min mek. Jag är inte ute efter mer pulver, "bara" bättre harmoni. Att motorn inte är särskilt pigg visste jag redan.

/F
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]