Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
En mekarvänlig policy kanske skulle öka andrahandsvärdet lite, och då kanske även nybilsförsäljningen skulle gå upp?

Ta t.ex Sony som börjat ge ut ett offentligt verktyg för att låsa upp bootloadern på sina mobiler så man kan installera vilken kernel man vill. Det går ju att låsa upp många olika märken med diverse verktyg, men vetskapen att de inte motarbetar detta är något som jag räknar till det positiva när jag väljer mobil (t.ex så kan ju en ny uppdatering komma som spärrar upplåsning osv).
av rid54
Det elektroniska systemet i en bil blir ju inte "vuxet" förrän det själv kan konstatera att ny/utbytt hårdvara satts in och sedan gör alla nödvändiga justeringar. Nu är det ju byggt som en kundmjölkningsmaskin, när tillverkarens verkstäder ska behöva göra en insats för att en delkomponent bytts ut (till en likadan fast en annan individ...). Om någon hade föreslagit detta koncept för några år sedan ("du kommer inte kunna byta batteri utan att märkesverkstaden ska programmera om bilen...") skulle man väl kanske ha baxnat lite, men av någon anledning tycks det vara accepterat ändå, idag.
/RID
Användarvisningsbild
av Perc
Ja visst är det så att bilar görs komplicerade helt i onödan. Det finns ingen orsak i världen varför man ska behöva en läsare för att få ut felkoder när det skulle gå precis lika bra att ha ett "verkstadsläge" i färddatorn där man får läsa av och nolla dem själv.

Märkesverkstäderna vill ju ha få inkomster från eftermarknaden, det är helt klart. Alternativet är att höja priset på nya bilar och det är det heller ingen som vill.
av rid54
En intressant diskussion, som kanske är utöver trådskaparens önskemål. Jag har inga synpunkter på hur andra väljer sina bilar, men tycker -ur teknisk synvinkel- att det blir alltför komplext när man ska datorstyra enkla saker som en fönsterhiss eller liknande och det blir ett underhållshinder (som kan begränsa den tekniska livslängden) för andra- tredjehands- etc -ägare, när en enkel utbytesoperation av en motorkomponent (säg LMM) kräver att en ackrediterad verkstad bökar med "mjukvaran". Motiveringen till att det är så, känns inte särskilt övertygande. Troligen finns ingen relevant (teknisk) motivering, utan man har valt att skapa situationen för att den ger möjlighet till inkomster även för begagnade bilar.

Dessutom finns ett antal andra frågeställningar, bla i trådar här, om hur elektronikstyrningen kan skapa rätt obehagliga situationer för personer i en bil, om systemet störs av vatten, eld eller annat (EMP, kanske?), så min personliga grundskepsis står kvar: man trasslar till det i onödan... det som kunde lösas med ett par reläer à 40:- kräver ibland en liten dator och mjukvaruhantering för 10x så mycket pengar, utan att man egentligen vinner någon ökad "funktionalitet", som det heter i nusvenskan. [End rant]
/RID
av kentuno
llesrof skrev:Varför har du en modern bil då om det nu är så mycket fel på dem enligt dig? Du kan ju ha en gammal Volvo 140 eller liknande gammal häck om dessa gör dig lyckligare. Valet är ditt. Ett annat val är ju att skaffa sig den kunskap som moderna bilar kräver. Fast det är ju enklare att klaga.
va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Användarvisningsbild
av Perc
rid54 skrev:Jag har inga synpunkter på hur andra väljer sina bilar, men tycker -ur teknisk synvinkel- att det blir alltför komplext när man ska datorstyra enkla saker som en fönsterhiss eller liknande
Min Octavia har datorstyrda fönsterhissar. Det ger mig t.ex möjlighet att dra ner alla fyra rutor med en knapp på fjärrkontrollen. Ganska trevlig funktion om bilen står i solen och man vill vädra lite innan man åker iväg. Om det skulle komma en regnskur så stänger den snällt rutorna igen då dom första dropparna träffar regnsensorn.

För övrigt har jag ett gammalt nummer av Teknikens Värld, kanske från 79/80 nånting. Där testar man lyxbilar, bl.a. Rover 3500 och Mercedes W126. Rovern fick minus för att den hade fönsterhissar (moderna leksaker som bara krånglar) medan Mercan fick plus för hederliga vevar. I en lyxbil. Idag skrattar man ihjäl sig om man ser fönstervevar i en mopedbil. Utvecklingen går framåt...
kentuno skrev:va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Nu ska jag sticka ut hakan lite. Kanske det egentligen är så att du upplever att du inte längre hänger med?

Dagens entusiaster meckar och experimenterar med sina bilar precis som du gjorde. Vissa löder om trasiga mätarhus i V70 på egen hand t.ex. Det verkar inte vara nån större konst om man har kunskapen. Däremot är det säkert ganska få av dessa som begriper sig på en förgasare. :)
av kentuno
Perc skrev:
rid54 skrev:Jag har inga synpunkter på hur andra väljer sina bilar, men tycker -ur teknisk synvinkel- att det blir alltför komplext när man ska datorstyra enkla saker som en fönsterhiss eller liknande
Min Octavia har datorstyrda fönsterhissar. Det ger mig t.ex möjlighet att dra ner alla fyra rutor med en knapp på fjärrkontrollen. Ganska trevlig funktion om bilen står i solen och man vill vädra lite innan man åker iväg. Om det skulle komma en regnskur så stänger den snällt rutorna igen då dom första dropparna träffar regnsensorn.

För övrigt har jag ett gammalt nummer av Teknikens Värld, kanske från 79/80 nånting. Där testar man lyxbilar, bl.a. Rover 3500 och Mercedes W126. Rovern fick minus för att den hade fönsterhissar (moderna leksaker som bara krånglar) medan Mercan fick plus för hederliga vevar. I en lyxbil. Idag skrattar man ihjäl sig om man ser fönstervevar i en mopedbil. Utvecklingen går framåt...
kentuno skrev:va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Nu ska jag sticka ut hakan lite. Kanske det egentligen är så att du upplever att du inte längre hänger med?

Dagens entusiaster meckar och experimenterar med sina bilar precis som du gjorde. Vissa löder om trasiga mätarhus i V70 på egen hand t.ex. Det verkar inte vara nån större konst om man har kunskapen. Däremot är det säkert ganska få av dessa som begriper sig på en förgasare. :)
blir mest bromsfix och enklare saker nu,pga av sjukdom och ålder,62 fyller jag idag,inte roligt längre och skruva när kroppen inte hänger med
Användarvisningsbild
av Vojje
Vad är det för fel på fönstervevar, helt plötsligt. Funkar i alla väder, även utan att bilen är på.

I princip skulle en biltillverkare kunna automatisera hela tillverkningen, men det gör man inte.
Det skulle bli alltför sårbart. Precis som all elektronik och datorisering gör själva bilen onödigt känslig för störningar.
Användarvisningsbild
av joel80
kentuno skrev:62 fyller jag idag
Men då får man väl säga grattis och hurra hurra! Hoppas du får äta massor av tårta!
:)
av llesrof
kentuno skrev:
llesrof skrev:Varför har du en modern bil då om det nu är så mycket fel på dem enligt dig? Du kan ju ha en gammal Volvo 140 eller liknande gammal häck om dessa gör dig lyckligare. Valet är ditt. Ett annat val är ju att skaffa sig den kunskap som moderna bilar kräver. Fast det är ju enklare att klaga.
va roliga en del skall vara,ja har haft Volvobilar sen 60talet från pv duett amazon 164 145 240 mm dom var jävligt fina och fixa med,utan elektronik,har bytt motorer renoverat och hör ni elektronikfreak även satt in elektronisktändning på bilar när det fanns att köpa i början på 70talet,nån nybörjare som klagar på allt är ja inte,som en del nissar här försöker få mig till.
Jag försöker inte vara rolig. Jag är helt seriös när jag tycker att om man inte gillar hur moderna bilar är tillverkade, och gnäller över det, så står det en fritt att skaffa en gammal bil från 70-talet. Vad är problemet? Du är säkert en trevlig person med värdefull erfarenhet inom många områden men jag förstår inte din inställning. Du har ju alternativ!

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]