Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fille62
#755414
Jag laddade upp det gamla batteriet ( har inga deg att köpa nytt just nu i alla fall ) och det visade 13,6 v , jag mätte det innan jag stoppa in det i bilen sedan mätte jag det med bilen igång 13,6v tog en sväng med ac på för att belasta det lite parkerade och mätte 13,3v med ac på stängde av ac och mätte med bara motorn i gång 13,3 v och när jag gasade lite så steg det lite .

Hur många v ska det vara om man mäter på batteripolerna om generatorn är hel ?
ABS, MOTORELEKTRONIK , TRAKS, lamporna tänds i bland och lyser tills jag stänger av bilen och det händer då och då och så har det varit i typ två år , undrar om någon känner igen det här ?
Tips och råd ang v70 awd 1999 skulle vara tacksamt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#755454
På ett friskt batter och en fungerande generator så brukar spänningen ligga bortåt 14v. Mitt ligger på ~13.7, och det är inte så fräsht.
945an som hade ett fräshare batteri låg på 13.8-13.9 (tills jag drog igång stereon.. ahem...)
Användarvisningsbild
av darkien
#755506
ett friskt batteri ska aldrig ligga under 13v mätt på batteripolerna med allt avstängt.
med motorn igång bör laddningen ligga på minimum 13.6v en kry generator kan ladda upp mot 14.4v max 14.6v mätt på batteripolerna
Användarvisningsbild
av joel80
#755580
Fast med belastning samtidigt så kommer du väl inte upp i 14,4 på batteripoolerna? Då måste man väl stänga av i allafall en del förbrukare i bilen och se till att gasa.. Vid tomgång laddar väl inte generatorn så mycket?
Användarvisningsbild
av darkien
#755592
en generator ska med eller utan belastning leverera 13,6 - 14.4v är därför de finns laddningsregulator i en generator :wink:
av rid54
#755726
Växelströmsgeneratorns stora fördel var just att den kunde leverera redan från tomgångsvarv, bl.a eftersom den kunde ha en liten remskiva (högre utväxling eftersom systemet tål högre varvtal än en likströmsgenerator). Moderna regulatorer känner utspänningen och styr upp generatorn tills spänningen hamnar på 13,6 - 14,4 V (som nämnts) redan från låga varv. Endast om lasten är alldeles för hög ska spänningen vara lägre. Då riskerar generatorn att skadas. Ett "trött" batteri är oftast sulfaterat och kommer upp i spänning snabbt vid laddning och kan verka OK, men har ingen kapacitet kvar. Då är det ingen fara för generatorn, men batteriet kanske klarar ett enda startförsök. Ett batteri med interna skador (kortsluten cell e.d.) kan dra väldigt mycket laddström utan att komma upp i rätt spänning. Spänningen i vila är då betydligt under 12 V.
Mvh

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]