Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av John1
#754762
Hej,
Har en V40 1.8 -1999 som har ett "klonkande" ljud i framvagnen. Jag har bytt krängningshämmare, bärarmar inkl. spindelleder, fjäderbenslagringar men jag har fortfarande det där irriterande oljudet! Det hörs lite oregelbundet både då man svänger över ojämnheter och när man kör rakt fram över både slät och ojämn väg. Finns det någon som har en susning om vad det kan vara?
av John1
#755369
Krängningshämmarna är bytta.

Hur tar jag reda på om det är stötdämparna? Hade varit smart att göra det då jag bytte fjäderbenslagren då jag hade hela fjäderbenen demonterade och fjädrarna komprimerade :???:

Kan det vara motorfästen som spökar?
Användarvisningsbild
av vetten
#755417
Att testa stötdämparna ja det första du ska göra är en okulärbesiktning dvs. du kollar om någon av dämparna ser ut att ha ett läckage, syns ju om dämparen ser oljig och blöt ut, det andra är att trycka ner bilen på respektive sida och gunga till den den ska stanna direkt och inte fortsätta gunga. När du bytte fjäderbenslagren kände du inte på stötdämparna då? Fast det kunde du väl inte kolla om fjädrarna satt kvar. Dom ska inte gå lätt att trycka ihop utan ha motstånd.

Klart att det kan vara ett motorfäste också det finns ju så många ställen som kan klonka på en bil.
av John1
#755465
Det känns inte som dämparfel för när jag trycker ner bilen i fram så går den upp igen och stannar utan problem. Ingen dämpare läcker heller och ingen rost.
av klacken
#755496
Krängningshämmarstagen och krängningshämmare är ju olika saker,krängningshämmaren som går under bilen sitter fast med två bussningar,vanligt att det klonkar när dom är slut.
av John1
#755954
Ok, då hänger jag med. Jag har bara bytt krängningshämmarstagen, inte själva krängningshämmaren. Är det bussningarna som man byter då? Hur kan jag vara säker på att det är krängningshämmaren/bussningar som är problemet? Är det svårt att byta?
av klacken
#755986
Det finns en bussning på varje sida som man byter,vanligast är att man släpper ner hela ramen för att byta men finns dom som fått det gjort ändå.Sitter bara med en skruv men väldigt svår att slippa på,en idiotisk konstruktion från Volvo :shock: Brukar gå att se om det glappar när bilen är upplyft och man bryter med ett järn,annars ta bort krängningshämmarstagen och ta en testrunda med bilen,är det tyst så vet du.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]