Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aceace
Volvo 850 se 95

Abs funktionen aktiveras "för tidigt", man behöver bara bromsa lite lätt så börjar abs:en att arbeta.

Det finns inga felkoder i diagnostiken, abs lampan lyser inte.

Nån som har en ide om vad det kan vara?

PS.
Går det att koppla ur abs:en på något sätt? (utan att abs lampan tänder sig).
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag förutsätter att diagnostiken svarar med 1-1-1 blink, vilket indikerar felfritt. Då är sannolikheten stor att tandhjulen(ABS-ringarna) är dåliga. Felsökning är dels att titta på hur tandhjulen ser ut dels att mäta med en voltmeter(AC) vilken spänning man får när man roterar hjulen. Givarna i hjulen är på ca 1000 ohm om man mäter resistans.
av aceace
Diagnostiken svarar 1-1-1.
Det är tandhjulen som är dåliga , den ena är sprucken.
Tack för hjälpen Hasse53.

Men eftersom bilen inte är värd att kosta på några större summor, undrar jag ändå om det finns något bra sätt att stänga av ABS, ex klippa av nån kabel bygla nån sensor
av *pettson*
aceace skrev:Diagnostiken svarar 1-1-1.
Det är tandhjulen som är dåliga , den ena är sprucken.
Tack för hjälpen Hasse53.

Men eftersom bilen inte är värd att kosta på några större summor, undrar jag ändå om det finns något bra sätt att stänga av ABS, ex klippa av nån kabel bygla nån sensor
Om en större summa är 80 kronor som du får en tandring för, så är det egentligen mera dags att ställa av bilen eller sälja den omgående.
Lösningen är ALDRIG att går runt problemet. Lös problemet istället.
av PTV
Bilen är kanske värd några tusen kronor, går väldigt bra, ser fin ut, godkänd besiktning med blankt papper med en glad ägare.Och då skulle den icke reparationskunnige lämna in bilen på verkstad för att få ett havererat ABS system åtgärdat som överskider bilens värde ibland både en och två gånger.Skulle inte tro det, bara dumheter och inget annat.Bort med säkringen.
Användarvisningsbild
av taxi
En mindre verkstad kan nog fixa detta för några hundringar, du kan ju i alla fall ringa runt och höra?
av aceace
Tackar för svaren , vad jag förstår så inte helt lätt att byta dom själv , bromsskivor och ok får bort ,och drivknutaran får lossas , inget jag kan göra själv ,och det krävs även lite special verktyg, så även om reservdelarna i sig är ganska billiga så blir det en rätt stor utgift ändå i slutändan.

För övrigt så gällde min fråga vad som kunde vara fel och hur man kopplar ur ABS .
Meningen är väl att man skall hålla ämnet i tråden?
Så lustiga kommentarer om hur jag väljer att reparera min bil undanbedes.
Hur jag väljer att reparera min bil är en sak mellan mig och bilprovningen, eller har det blivit lagkrav på fungerande ABS?
Om inte så , sköt er själva och strunta i andra. TACK
av Tommty
lagkrav att ha fungerande ABS så ja, du och bilprovningen har ett problem.

Och varför vi reagerar är den stackarn som får detta problemet om du väljer att sälja bilen.
till och med om du som alla andra kör en fuling och antingen döljer felet eller säger att "det är bara".

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]