Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monchichi
Jag har precis beställt en xc60 och fick alla tillbehör till 100% rabatt. Alltså de som eftermonteras som tex solskydd, stötfångarskydd etc. Vet inte summan exakt, men vi pratar åtskilliga tusen.

Bensin finns ingen marginal alls på, så det är inte så konstigt.
Användarvisningsbild
av poseidon
Spoiler »
Hur tänkte du nu? Om man ger 100% rabatt så är det ingen marginal iaf. Eller fattar jag inte heller?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Monchichi
Du har rätt att det inte är något marginal om man ger bort grejerna. Det jag var otydlig med är deras möjlighet att rabattera. Bensin t ex kan dom inte rabattera eftersom det inte finns någon marginal för en bilhandlare ens från början. Så en tank på 700 kr är vad det också kostar bilhandlaren. Däremot så har dom ett klart lägre inköpspris på t ex tillbehören så även om det upplevda värdet för dig t ex är 700 så är kostnaden för handlaren kanske bara 300 kr. Och sedan har dom ett utrymme att dels göra "kreativ bokföring" på de resterande 300 och/eller utnyttja extra subventioner från Volvo i vissa fall.

Vet inte om jag förklarade mig bättre denna gång, men hoppas det. :smile:
av Monchichi
Ska tillägga också att även om man kan tycka att kostnaden för bränsle är lätt för en handlare att "absorbera" in i verksamheten så är det inte det. Dom måste ofta redovisa alla tankningar vilket gör att kostnaden inte bara kan "försvinna".
Användarvisningsbild
av joel80
100% rabatt är ju stor minusmarginal och en klar förlustaffär.. Dom har ju inköpskostnader.. Om dom nu har så bra marginal på bilen att de kan bjuda på tillbehör hade de väl lika gärna kunnat ge rabatt på bilen från början.

Om jag förstått rätt så förlorar inte handlarna själva på rabatten till en viss procent.. Det är något centralt som styr där. Handlarna får ju en peng för varje bil dom säljer.. plus leasinginkomster/låneinkomster, serviceavtal och annat lull lull.
Själva bilarna tjänar inte handlarna mycket på.. om jag förstått rätt.
av Lövet
Om bilen är inköpt och står i hallen så kommer all rabatt drabba handlaren. Vid leasing är det lite annorlunda, då betalar generalagent en del av ramavtalsrabatten.

Sedan finns (åtminstone hos andra märken) så kallade kommissionsbilar där generalagenten köper in en mängd bilar och ställer ut hos sina handlare som alltså inte har något annat med bilen att göra ekonomiskt än att de får provision när den säljs.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag köpte inte min från hall i allafall utan från fabrik.. Fick uppfattningen om att det var centralt styrt med rabatter, och att det fanns en fast "peng" som handlaren fick för affären.
av Monchichi
Det finns inget givet recept för hur man får ut bästa rabatt i en affär, så vi kan diskutera detta hur länge som helst egentligen.

Det beror på dagsform på säljaren, dennes bonusmål, möjligheter till rabatt via ramavtal, subventioner från biltillverkaren, om dom får finansieringen eller inte osv osv.

Apropå detta att handlaren kunde lika gärna ge rabatt på bilen direkt om man nu kunde "ge bort" tillbehör så är det inte så enkelt. Se det som att det är olika pengapåsar.

Allt handlar inte heller om marginalen dom får in på just enstaka bilar, för dom får även bonus på antal sålda fordon från tillverkaren. De ser även en möjlighet till inkomst på service etc.

Allt handlar om gungor och karuseller. Man väljer en lägre intäkt på ett ställe, men får in det på annat.

Jag jobbar själv på ett leasingbolag i bilbranschen.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med... och som köpare blir man fattig hur man än gör.. ;)

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]