Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rackarn skrev:Tack för alla svar!
Detta med växelvis bensin/etanol? Är det så att det spelar ingen roll vad den körts på bara man inte har bytt fram och tillbaka en massa? Läste något om att man måste köra 20 minuter efter man tankat annan "typ" bränsle?
Nä 5 minuter är rekommendation. Men byter man inte bränsle så är det inte så noga. Bilen mappar om när man öppnar å stänger tanklocket. Man kan väl tänka att man inte tankar å parkerar bilen direkt efter 30 sekunder. Vi har 500 meter till macken där jag tankar å jag kör ibland direkt hem å parkerar. har aldrig haft problem.
crumpets skrev:
perhall skrev:Kvalificerat skitsnack är det ju inte för anledningen till att ventiljusteringen infördes som krav var att topparna rasade på 2,5FT efter ca 20 000 mil. Åker rätt ofta Taxi Stockholm. Har aldrig åkt med en 2,5FT som ej haft renoverad topp när jag frågat, det är som Passat med DSG-lådor. Däremot så tycks ju 2,5FT hålla utmärkt för privatbruk men efter många mil finns ju risk att toppen rasar om man inte gör ventiljustering. Annars mycket solid grundmotor.
PH
En ventiljustering är ju inte riktigt en renovering förvisso.
Nej, absolut inte. Men om man inte gör ventiljusteringen så kan det sluta med att toppen måste renoveras.
PH
av Jimpen89
Ventiljustering ska ju inte göras på alla bilar så skräm inte upp TS nu! Jag har själv frågat Volvo (ej verkstad) varför och fick till svar "Tack för ditt mail. Modell år 2009 har en annan motor än modellår 2010 och Volvo har bedömt att en justering ej behövs på denna typ av motor".

Min tuffar på som vanligt vid 18.000 mil. Ska in på service snart som kostar 11.500kr. Inte 30.000kr som någon skrivit ovan om du väljer en motor med beteckningen B5254t8. Kolla på kamremskåpan då du kollar på bilen har den inte denna beteckning ska ventiljustering göras

Enda problemet jag haft är ett hjullager fram som nu gett upp efter 17.900 mil. Ska bytas på fredag. Har kört på etanol i 2år sommar som vinter och aldrig haft problem. Kommer behålla bilen tills den rasar så kan återkomma i framtiden med alla problem som uppkommer under bilens tid med "höga mil"
Håller med ovan, kolla upp mot verkstad varje objekt du är intresserad av då det skiljer emellan. Sedan så kan service priserna skilja väldigt vart de görs i landet. En basservice med oljebyte typ diffar upp till en tusing kanske men ska man göra ventiljustering etc.. Blev det plötsligt 8-10' i skillnad beroende på vart eller om man kan pruta ner med hänvisning till det andra verkstadspriset.

Lycka till!
Motorerna B5254T11 (2,5FT MY10-11) och B5254T8 (2,5FT MY09) är inte helt lika. Bl.a. artikelnummer på ventiler skiljer. Troligen olika material. Motorerna har dock samma konstruktion. Servicescheman som jag sett visar på ventilkontroll/justering för båda motorerna men Volvo verkar ha kommit på detta behov i efterhand. Man kunde väl i princip inte ändra retroaktivt inom garantitiden, så för den första årsmodellen kunde man nog inte tvinga på kunden detta i servicecheman i efterhand som ett villkor för att ev. garanti ska gälla. Men för de senare årsmodellerna är det obligatoriskt.

Många olika terorier finns om varför just etanol skulle vara ett problem för bl.a. ventiler/ventilsäten.
Här är några: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p705218
Om man funderar på 2,5FT så finns skillnader mellan MY09 och de senare MY. Bl.a. utväxling (manuell), elsystem och motoreffekt skiljer. Allmänt gjordes uppdateringar (mest i elsystemet) på V70II mellan MY09 och MY10 oavsett motor.
Ja, jag läste det där om utväxling, att det var en fördel när man(om man) trimmar en -09. Vad för uppgraderingar som gjordes i elsystemet vore ju intressant att veta, om det var förbättringar dom kommit fram till eller om det bara var förändringar som inte har någon större betydelse?
Rackarn skrev:Vad för uppgraderingar som gjordes i elsystemet
Mellan MY09 och MY10 är det en annan CEM med mer elektronikfunktioner och färre reläfunktioner. Elcentralen i lastutrymmet blev mindre och flyttades delvis fram under handskfacket. En del nya funktioner bl.a. BMS batteriövervakning (på en del varianter). Kabelstammarnas konfiguration ändrad. Tror inte man lägger märke till skillnaderna om man inte vet om det eller är speciellt intresserad.
Rackarn skrev:Ja, jag läste det där om utväxling, att det var en fördel när man(om man) trimmar en -09. Vad för uppgraderingar som gjordes i elsystemet vore ju intressant att veta, om det var förbättringar dom kommit fram till eller om det bara var förändringar som inte har någon större betydelse?
Som vanligt med utväxling. MY09 varvar mer = piggare med 258 hk Polestar än MY10. Men törstigare. Bullrigare är väl synd att säga, motorn hörs ju knappt med 3000 varv i 150 (MY09) heller...

Jag hade en BMW 320i-84 med, vilket var på modet då, mycket hög utväxling. 3000 i 120. Mycket med tanke på det tunna vridmomentet. MY86 ändrades utväxlingen till 3000 i 105. Bilen blev klart piggare och roligare att köra. Så det är inte enbart positivt med hög utväxling. Dock tycker jag generellt att V70/XC70 är allt annat än sportbilar och särskilt i Sverige där vi ju kör mycket i jämn, relativt hög fart (liksom i USA, och tsf på kontintenten) att hög utväxling är att föredra. Tycker min T4 (2000 i 100 på mätaren) är bra växlad, likaså 2,5FT MY10 (2000 i 123 på mätaren), däremot borde t ex XC70 D5 vara högre växlad (nu ca 2000 i 105 på mätaren har jag för mig).
PH
perhall skrev:Som vanligt med utväxling. MY09 varvar mer = piggare med 258 hk Polestar än MY10. Men törstigare. Bullrigare är väl synd att säga, motorn hörs ju knappt med 3000 varv i 150 (MY09) heller...
PH
MY10 gör 170 vid 3000 varv (automat), har funderat lite på Polestar. Men med 231 Hp funkar det rätt bra som familjebil.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]