Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andoonn
Tjena! detta är mitt första inlägg här och jag hoppas jag gör rätt haha.... :wink:
Jag har ett skit problem som säkert är svårt att svara på vad det är för fel, men men....

Jag bytte växellåda på min Volvo 740 idag och sedan när jag hade skruvat fast den och fixat allt. så skulle jag sätta fast kopplings vajern och så testade jag om kopplingen funkade, de gjorde den. Men sen helt plötsligt när jag tryckte ner kopplingen (jag hade bilen avstängd) då dunkade det till och kopplingspedalen sjönk ner och sitter i fel läge, den är för långt ner.
Då kröp jag under bilen och då har "saken som vajern sitter fast i", typ fastnat i fel läge så att kopplingen ligger i hela tiden..
Tror ni att jag måste ta ner växellådan igen? Eller går det kanske att fixa utan att ta ner växellådan igen?
Hoppas det bara är något enkelt fel.. Kanske bara är något som hamnat snett eller nåt där inuti... Men då måste jag ta ner växellådan igen...

Som jag sa så är det väl kanske inget problem som ni kan svara på, men man kan ju alltid fråga!

Stort tack den som kan hjälpa till!!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara så att kopplingarmen (den som går in i kåpan) kan ha "halkat till" och glidit ur sitt fäste. Vet man inte exakt hur det ser ut, kan det vara svårt att fixa utan att "ta ner" lådan. Koppla loss vajern först i alla fall och se om du kan "lirka" armen rätt. Om det nu är där felet är....

Mvh
Lennart
av andoonn
Nu har jag tagit ner växellådan igen.. och det var en sak som inte satt som den skulle.. nu har jag fått hjälp och fixat det, men växel pedalen känns ändå inte som den ska?!
Problemet var urtrampningslagret som var lite sönder.. jag har bytt det men pedalen är fortfarande längre ner än vad den ska vara.....!?!?!?
det känns som att kopplingen fortfarande ligger i.
man kanske ska skruva dit kardanen och testa helt enkelt...
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du vajer till kopplingen, har du väl en justering. Jag har hydraulisk, så där "sköter det sig själv". Generellt sett, på en vajerkoppling sitter där (oftast) en fjäder på kopplingsarmen som "drar tillbaka" armen så man enkelt kan "känna spelet" (1 - 3mm) men jag vet tyvärr inte riktigt hur det ser ut på 740 med vajerkoppling. 140 och 240 har ju vajer och där "drar" vajern kopplingsarmen, medan min (740) har hydrauisk som "trycker" på kopplingsarmen. Om man byter man någonting i kopplingen (när man har vajer), eller som du, växellådan så är det inte många tiondelars skillnad som behövs för det ska bli centimeter i pedalen.

Mvh
Lennart
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]