Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Den där artikeln visar att - återigen - vet biltillverkarna mer än konsumenterna vad som egentligen fungerar.
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant artikel! Tar verkligen till mig det och hör jag det (eller hittar, för jag kommer att söka på det här) från ytterligare en källa kommer jag ändra hur jag tänker kring det här.

Stod dock inget om att däcken skulle slitas på mitten vid högt tryck.. jag tror man måste upp på väldigt högt tryck för att få ballongeffekt på moderna däck.
Användarvisningsbild
av joel80
Trafikverket verkar inte läst artikeln.. de skriver i ett dokument om att köra snålt:
Håll rätt tryck i däcken – gärna lite över rekommenderat tryck (plus 10–15 procent). Med högre tryck
rullar bilen bättre. Det minskar både däckslitaget och
bränsleförbrukningen.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... je_mil.pdf
Användarvisningsbild
av ThomasT
joel80 skrev:Stod dock inget om att däcken skulle slitas på mitten vid högt tryck.. jag tror man måste upp på väldigt högt tryck för att få ballongeffekt på moderna däck.
Helt riktigt, man måste avvika riktigt mycket för att det skall bli konstigt slitage(inte ens säker att det blir det överhuvudtaget).

joel80 skrev:Trafikverket verkar inte läst artikeln.. de skriver i ett dokument om att köra snålt:
Håll rätt tryck i däcken – gärna lite över rekommenderat tryck (plus 10–15 procent). Med högre tryck
bränsleförbrukningen.
Det de vill att folk skall undvika, är att köra med för lågt däckstryck, vilket tyvärr många gör...

.
av llesrof
joel80 skrev:Trafikverket verkar inte läst artikeln.. de skriver i ett dokument om att köra snålt:
bränsleförbrukningen.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... je_mil.pdf
Det finns väl rätt mycket i miljödebatten som inte ifrågasätts och som bara accepteras utan att egentligen någon vet varför. Allt som görs i miljöns namn är per definition heligt. Det där med att däcken slits i mitten av lite för högt tryck är en sanning från förr när man körde med gamla radialdäck. Ett modernt lågprofildäck påverkas inte på det viset om man inte pumpar i dum-mycket luft.
av AndS
Har provat att köra ett par på framhjulen med 2,6-2,7 fram, var Michelin som låg på vid leverans 225/50/17, och de blev mest slitna i mitten. Vi diskuterade slitaget när jag bytte dem på däckfirman och då kom vi fram till att lägga dem på 2,2. Men här tyckte jag att de efter ett tag började visa mera slitage på ytterkanterna, så det är därför jag gått upp till 2,3.
Men visst påverkar körstil och körmönster hur däcken slits så det betyder inte att det fungerar för andra, dock har jag aldrig lyckats få jämnt slitage på framhjulen som alltid blir mera slitna på ytterkanterna. Har rent praktiskt svårt att tänka mig att en bil som driver på framhjulen och dessutom styrhjul ska få jämnt slitna däck.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]