- tis 14 maj 2013, 22:33
Jag upplever att tankmätaren i 940n lever sitt eget liv. Hade jag tankat fullt och kört på trippen hade det väl inte varit något problem, men eftersom tanklocket inte är låsbart och jag vet att ett par grannar fått sina bilar slangade (vart är världen på väg?) så brukar jag ha max 20 liter i tanken, oftast så tankar jag inför varje speciell resa. Vad jag förstår skall lampan börja lysa vid 6 liter kvar. Så igår skulle jag åka 12 mil totalt, tur och retur. Lampan lyste och det var nog på gränsen till tom tank, skulle jag tro (lampan började lysa 3 mil hemifrån). Jag körde mina 12 mil och när jag kom hem hade lampan fortfarande inte tänts. Det innebär i teorin minst 7 liter kvar i tanken. Det skulle innebära att jag kört en automatväxlad 944 SE på motorväg med en förbrukning om 0,8 liter milen. Det är ju orimligt. När man har tankat så tar mätaren alltid lite tid på sig innan den visar rätt. Häller jag på till exempel 30 liter när lampan lyser skall det per automatik bli halvtank, det blir dock först strax över kvartstank och sedan tar det ett tag innan nålen hamnar rätt.
Frågan är om detta är ett vanligt beteende på tidiga 940? Mätaren är ju inte paj och visar hyffsat rätt ändå, men lampan litar jag inte på för fem öre. I teorin kan det ju vara 1 liter kvar bara. Och i så fall, kan man fixa det?
(Och om jag nu lyckats köra bilen på 0,8 liter milen långkörning, är det världsrekord?)
Frågan är om detta är ett vanligt beteende på tidiga 940? Mätaren är ju inte paj och visar hyffsat rätt ändå, men lampan litar jag inte på för fem öre. I teorin kan det ju vara 1 liter kvar bara. Och i så fall, kan man fixa det?
(Och om jag nu lyckats köra bilen på 0,8 liter milen långkörning, är det världsrekord?)
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.
- By Chrar