Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjorkenb
Hej,

Har Nokian V 215/50 R17 95V XL, har hört många bud men vilket däcktryck är att rekomendera?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av joel80
Beror på om du värdesätter att åka mjukt eller ekonomiskt.. Du bör nog kunna trycka i 3.0 eller mer om du vill minska förbrukningen lite, men det kan bli lite stötigt på guppig väg.. vill du minska stötigheten lite kan du nog nöja dig med 2.5.
av kilowatt
rätt lagom är 2,8 till 3,2, men det är en enorm skillnad att åka på det ena eller det andra. Beror som tidigare inlägg skriver hur du vill att bilen skall uppträda. Prova dej fram vet jag.
av AndS
Du får mittenslitna däck om du lägger dig på så högt tryck, kommer redan vid 2,6 som är Volvos Eco-tryck.
Kör nu med 2,3-2,4 fram och 2,2 bak.
Finns ingen anledning till högre om du inte ska ned och åka fort på autobahn eller på bana.
av Cox
Har kört mina Michelin HP 225-50-17 på 2.8 och dom var jämt slitna runt om.
Bytte ut dom mot nya Michelin i år så mittbena på däcken vid 2.6 stämmer inte på mina däck iaf.
av AndS
Bara att gratulera, det jag aldrig lyckats med och med däckstryck 2,6 och uppåt har inte alls fungerat.
Användarvisningsbild
av joel80
ECO-trycket i mina däck enligt Volvo är 2,7 bar. Det ska nog mycket till för att man skulle få mittenslitningar redan vid 3.1 bar. Anledningen till att jag har högre tryck är för att minska förbrukning.. 90% av mina mil går på motorväg eller riksväg av god kvalité.. Anser inte att jag blir påverkad av stötigheten annat än vid enstaka kortare tillfällen.. då tar jag hellre lite mindre förbrukning.

Jag har ett par 225/45 17 på... alltså det som följde med bilen.

Vinterdäcken körde jag lite mindre på.. 2,7 eller 2,8 tror jag det var.

Förbrukningen har ökat med 5-10% sen jag satte på sommardäcken.. bredden ger så pass mkt högre rullmotstånd. Återstår att se om höjningen av trycket från 2,8 - 3-1 gör någon synlig skillnad.. :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Enligt tester i kontrollerad miljö så... nej.

EDIT: Det där vart svårläst... här är bilden: http://www.thuresson.eu/slask/bild222.JPG

Bild
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]