Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sunsoar
Hej,

Har precis byygt ihop en XC60 Summun D4 AWD på nätet, pris men mina tillbehör blev med 425kkr med det erbjudande som volvo kör med nu.

Skickadde in den och fick prisförslag från handlaren på 415kkr. Normalt vid prutning så tippar jag att som privatperson bör man få 8-10% rabatt på bil. Hur många procent rabatt bör jag begära på denna bil?

/Sun
av LorDGusT
Hej,

Beställde förvisso en V60 igår, men det är ju en närbesläktad bil. Och jag fick 11% rabatt på bilen och 10% på extrautrustningen. Till och med lite mer rabatt än vad vårat ramavtal säger efter några påpekningar om bilkrisens Europa.

Hade jag köpt den privat så hade jag inte nöjt mig med de rabatterna. Hade jag dock köpt en D5a istället för en T6a R-design polestar så hade dom kunnat göra mycket bättre pris/rabatter. Fick även offert på en sådan.

Hoppas det hjälper dig något.
Användarvisningsbild
av MartinS
Känns förvisso som att det är mer marginaler på en V60 T6 än en XC60 D4!?

/Martin
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:Känns förvisso som att det är mer marginaler på en V60 T6 än en XC60 D4!?

/Martin
Det är nog tveksamt faktiskt. T6:an är en "spetsbil". Många tillverkare som har vassare bilar säljer faktiskt dem för mycket låga marginaler, tro det eller ej, medan ex. D4-D5 är en volymbil som går att ta lite högre marginaler på :)
Användarvisningsbild
av MartinS
skyrazer skrev:
MartinS skrev:Känns förvisso som att det är mer marginaler på en V60 T6 än en XC60 D4!?

/Martin
Det är nog tveksamt faktiskt. T6:an är en "spetsbil". Många tillverkare som har vassare bilar säljer faktiskt dem för mycket låga marginaler, tro det eller ej, medan ex. D4-D5 är en volymbil som går att ta lite högre marginaler på :)
Det kanske är så, jag gissar ju bara. Trode man sålde main stream på mängd och de lite roligare på mer marginal.

/martin
av Sunsoar
LorDGusT skrev:Hej,

Beställde förvisso en V60 igår, men det är ju en närbesläktad bil. Och jag fick 11% rabatt på bilen och 10% på extrautrustningen. Till och med lite mer rabatt än vad vårat ramavtal säger efter några påpekningar om bilkrisens Europa.

Hade jag köpt den privat så hade jag inte nöjt mig med de rabatterna. Hade jag dock köpt en D5a istället för en T6a R-design polestar så hade dom kunnat göra mycket bättre pris/rabatter. Fick även offert på en sådan.

Hoppas det hjälper dig något.
Fick du 11% rabatt på den redan rabbateradde bilen (erbjudandet just nu) eller vart utgick ni ifrån?
av LorDGusT
skyrazer skrev:

/Martin
Det är precis som du skriver. Hade jag valt en D5a istället med samma utrustning så hade den blivit 40k billigare! Just för att det är en volymbil med helt andra rabatter på. Enligt säljaren i alla fall. Vilket hade gjort den galet prisvärd nu när jag tänker efter....
av LorDGusT
Sunsoar skrev:
Fick du 11% rabatt på den redan rabbateradde bilen (erbjudandet just nu) eller vart utgick ni ifrån?
Rabatterna utgick från listpris.
av Petzzon
skyrazer skrev:

/Martin
Jag är också tveksam, tror biltillverkarna tjänar mer ju mer du plockar på bilen, en kampanjsatt kinetic bil vill dom helst inte sälja, men dom måste vara med och kriga. Ta fallet D4 AWD kontra D5 AWD bra betalt för en annan programvara, och inte kan det vara några extrema skillnader för att bygga en bensin motor med en cylinder till (T6).
Användarvisningsbild
av joel80
Jag köpte en V70 D3 Dynamic edition i vintras och då paketet med DE redan var rabatterat lyckades jag inte få så hög rabatt som vissa här.. men efter att ha dealat med två handlare och jämfört offerter fick jag ändå ca 8% på annonspriset på en DE.
Det har såklart betydelse på vad man utgår ifrån för bil och paket.
:)

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]