Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag fått delarna, men fick inte på plats då de på Bilia inte visste hur den skulle monteras, men sa att skruvar och muttrar redan fanns på plats vilket de inte gör. Inte fick de fram den tekniska billetinen heller idag som de lovade. Sen pajade domkraften också.... När jag googlar hittar jag även följande bild med montage som ser lite mer effektivt ut än tidigare bild på rullar och jag blir lite osäker var den egentligen ska sitta. Verkar iofs passa fint på främre länkarm med borrhål. Är vi säkra på att den ska sitta som på den tidigare bilden? Bild
FullRulleNu skrev:Nu har jag fått delarna, men fick inte på plats då de på Bilia inte visste hur den skulle monteras, men sa att skruvar och muttrar redan fanns på plats vilket de inte gör. Inte fick de fram den tekniska billetinen heller idag som de lovade. Sen pajade domkraften också.... När jag googlar hittar jag även följande bild med montage som ser lite mer effektivt ut än tidigare bild på rullar och jag blir lite osäker var den egentligen ska sitta. Verkar iofs passa fint på främre länkarm med borrhål. Är vi säkra på att den ska sitta som på den tidigare bilden? Bild
håll reda på artikelnr så blir de rätt, men som på denna bilden är de rätt monterat, på bilden jag länkade verkar de sitta felmontera, alternativ har dom gjort nån ändring i gjutningen på plasten. den ska ju styra luften bort från fälgen, sätter du den på fel sida kommer den styra luften in i fälgen.

Jag har för mig vi borrade ett hål å antingen satte med grov plåtskruv eller med poppnit. jag kan inte komma ihåg en enda bil där de var nån skruv som satt där, utan de var allt borra hål vid fastsättning.
Den är ju som ett "U" å den passar bara bra på ett ställe när du trär den på främre länkarmen.
placeringen är inte jätte noga utan mer så att den får stöd å inte kan trilla bort så lätt.

Nu e jag lätt påverkad så har jag skrivit något vajsning rättar jag till de när jag e nyktrare.
Tack, inga konstigheter där inte, skål! Nya domkraften funkar fint, dock inte metallborrarna men lite våld senare så är vänstersidan på plats iaf på länkarmen. Sitter redan ngt form av skydd där redan och det nya kompletterar fint, så sitter nog rätt.
Ska fixa skruv till höger sida imorgon och återkommer med testresultat på torsdag :)
FullRulleNu skrev:Tack, inga konstigheter där inte, skål! Nya domkraften funkar fint, dock inte metallborrarna men lite våld senare så är vänstersidan på plats iaf på länkarmen. Sitter redan ngt form av skydd där redan och det nya kompletterar fint, så sitter nog rätt.
Ska fixa skruv till höger sida imorgon och återkommer med testresultat på torsdag :)
så bra !

Om de ändå vore alhohol :P

har du inge självborrande plåtskruv eller nått då? typ takskruv med gummitätning eller nått, de bör funka precis lika bra.

Ja rengör fälgarna ordentligt nu också bara så du vet att de verkligen inte är några problem där. du kommer hålla bakfälgarna renare i alla fall.
Nu är ju dock de mesta av skitet på vägarna borta, tror typ alla har slänga av sina vinterdäck nu ? så du lär väl inte märka någon funktion nu på rätt länge.

förresten vad är de för märke på däck du har ? goodyear/ pirelli?
FullRulleNu skrev:Nu har jag fått delarna, men fick inte på plats då de på Bilia inte visste hur den skulle monteras, men sa att skruvar och muttrar redan fanns på plats vilket de inte gör. Inte fick de fram den tekniska billetinen heller idag som de lovade. Sen pajade domkraften också.... När jag googlar hittar jag även följande bild med montage som ser lite mer effektivt ut än tidigare bild på rullar och jag blir lite osäker var den egentligen ska sitta. Verkar iofs passa fint på främre länkarm med borrhål. Är vi säkra på att den ska sitta som på den tidigare bilden? Bild
Grymt engagemang! :) Jag kollade med Bilia vad delarna kostade och han sa att dom kostade 109 kr/satsen, men han visste inte om en sats innehöll 2 st eller 1 st.

Vad kostade delarna för dig? Återkom med resultat! :)
Xuri skrev:
wissel skrev:
TurboSpinn skrev:Hej.

Jag har lånat en V70N -04 och den skakar precis som att den har obalans i bakdäcken. Jag har googlat och detta fenomen verkar vara "standard" på många av dessa bilar. Det finns en hel uppsjö av trådar som behandlar ämnet, men ingen som jag finner något direkt svar i.

Nu när bilen har funnits i över 10 år så borde någon tämligen kommit på varför dessa bilar beter sig som de gör?

Och, nej, jag behöver inte hjälp med felsökningstips så som "har du balanserat däcken?" osv. Jag är endast ute efter om någon sitter inne på svaret VARFÖR så många rapporterar om obalans i bilarna (läste om bilar som var helt nya också hade obalans).

Hoppas någon sitter inne med det magiska svaret. :)
Problemet finns dokumenterat i VIDA så om bara Mekarna finge en stund att hålla koll så vore problemet löst för lääänge sedan. Men man jagar väl skiten ur dom i MAMMONS namn istället för kvalitet. Vem är förvånad- inte jag iaf.
Jag besökte en Volvoverkstad för en tid sedan där endast 1 person kunde VIDA !!! av 7 möjliga..... :-O)
wissel detta brukar inte stå i vida utan bland volvos tekniska journaler å nej de är inte så många som är hemma på att söka på dessa grejer.
de är svårt å hitta bland tekniska journalerna. å de handlar mestadels inte om hur mycke tid mekarna får, de är oftast några få utvalda med lite mer kompetens än resten av gänget som kolla Tekniska journaler å håller på med dom lite värre grejerna.
skulle tippa på att 80 procent av mekarna i en volvo verkstad är "kompontentbytare / allmän service" dom resterande 20 gör dom lite tyngre å mer avancerade grejerna.
Finns under fliken Bulletiner i VIDA, med Monteringsanvisning......:-)
Jag har lånat en V70N -04 och den skakar precis som att den har obalans i bakdäcken. Jag har googlat och detta fenomen verkar vara "standard" på många av dessa bilar. Det finns en hel uppsjö av trådar som behandlar ämnet, men ingen som jag finner något direkt svar i.

Nu när bilen har funnits i över 10 år så borde någon tämligen kommit på varför dessa bilar beter sig som de gör?

Och, nej, jag behöver inte hjälp med felsökningstips så som "har du balanserat däcken?" osv. Jag är endast ute efter om någon sitter inne på svaret VARFÖR så många rapporterar om obalans i bilarna (läste om bilar som var helt nya också hade obalans).

Hoppas någon sitter inne med det magiska svaret. :)[/quote]
Problemet finns dokumenterat i VIDA så om bara Mekarna finge en stund att hålla koll så vore problemet löst för lääänge sedan. Men man jagar väl skiten ur dom i MAMMONS namn istället för kvalitet. Vem är förvånad- inte jag iaf.
Jag besökte en Volvoverkstad för en tid sedan där endast 1 person kunde VIDA !!! av 7 möjliga..... :-O)[/quote]

wissel detta brukar inte stå i vida utan bland volvos tekniska journaler å nej de är inte så många som är hemma på att söka på dessa grejer.
de är svårt å hitta bland tekniska journalerna. å de handlar mestadels inte om hur mycke tid mekarna får, de är oftast några få utvalda med lite mer kompetens än resten av gänget som kolla Tekniska journaler å håller på med dom lite värre grejerna.
skulle tippa på att 80 procent av mekarna i en volvo verkstad är "kompontentbytare / allmän service" dom resterande 20 gör dom lite tyngre å mer avancerade grejerna.[/quote]
Finns under fliken Bulletiner i VIDA, med Monteringsanvisning......:-)[/quote]

Ja förr tyckte jag de var dåligt med sånt i alla fall om jag minns rätt. i vilket fall som är de inte så många mekar som använder vida mer än å läsa felkoder.
Det kan ju vara förklaringen till usla jobb som utförs av dessa " Mekar" kanske ?
Mitt Barnbarn fyra år säger också ofta " Kan själv"..... :P
Nivån på detta jobb är Volvomek 2.
Jag avslutar nu för min del. :D
Ok då var premiärturen avklarad. Det fanns 1 hål i övre delen av den främre länkarmen och däri passade precis den lilla bula som finns på skyddet, för själva skruvhålet fick jag borra motsvarande i länkarmen och fästa med skruv och mutter; det går nämligen inte att skjute skyddet så att befintligt hål matchar då armen blir för bred där för skyddet.

Till resultatet. Det blev inte sämre och den positiva skillnaden är marginell. Det var ju rätt stor skillnad från byta av frambromsar och bilen är klart bättre nu iaf och jag är rätt nöjd. Vidare tycker jag inte att bilen ålar sig speciellt mycket och att den ligger bra på vägen; förutom att den skuttar runt då :) Det jag dock upptäckte igår i samband med frågan om däck är det att det sitter marknadens billigaste däck Landsail på samt att på varje sida har däcket en lite ojämnhet. Är dock inte säker på om det är fälgen eller däcket. Så innan jag testar vidare och byter ut delar känns det som om jag borde köpa nya däck eller jämna till de befintliga (finns det någon som fixar det?) Känns lite b eftersom jag kollade detta, men fick till en mkt bra referns med ljus igår och kunde då se ojämnheten.

Jag tackar för mig så länge, så återkommer jag längre fram när jag fixat däcken (är ju inte helt gratis) och kanske kan testa med och utan vingarna.
Tack för all support så långt och svarar gärna på frågor.
Jag har haft samma bekymmer med vibrationer och ålande, det visade sig att mina däck var usla, dom var inte speciellt slitna på utsidan men inuti vid stommen hade däcket separerat vilket gjorde att det blev ojämnt och orsakade vibrationer, ojämnheten kan man ofta se med blotta ögat när man har hjulet av och tittar på det.
Hänt med både Nokian vinterdäck (friktion) och billigare sommardäck (Bridgestone om jag minns rätt).

Jag gissar personligen att det beror på att jag kör som en biltjuv....

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg