Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludde91
#754870
Tjena!
Efter en del tjutande och vinande från höger bakhjul snackade jag med Autoexperten om råd. Jag misstänkte att det kanske var ett hjullager som var på väg att ge med sig, men grabbarna på verkstaden trodde att det var pga dåliga bromsar som det tjöt.
Jag vet att jag har dåliga skivor i bak så jag tänkte att jag lika gärna kan byta dom först, och se ifall det hela blir bättre av det.

Efter att ha köpt in nya skivor och belägg gav jag mig på ett byte.
När jag plockade bort oket så såg jag att det var riktigt rostigt och härligt. Ena kolven satt stenhårt och damasken på andra sidan var trasig.
I ett försök att få kolven att gå bättre försökte jag bromsa ut den för att kunna smörja lite. Det resulterade visserligen i att den släppte med en väldig fart, men tyvärr gick den ut så pass långt så att den släppte helt, och bromsvätska sipprade ut.

Jag konstaterade att själva oket såg så pass dåligt ut att det nog är lika bra att byta båda två i bak, så därför skruvade jag tillbaka allting tills vidare.
När jag sen flyttade bilen några få meter för att ställa den tills jag fått nya grejer märkte jag att jag knappt har någon bromsverkan alls, och att pedalen sjunker i botten när jag bromsar.

Jag provade att försiktigt pumpa upp tryck i bromssystemet, genom att trycka pedalen halvvägs ner ett antal gånger tills jag fick motstånd. Trots att jag pumpat upp trycket sjunker ändå pedalen långsamt ner i botten när jag försöker hålla det. Tyder det på ett läckage någonstans?


Min förhoppning är att detta betyder att jag har ett läckage i oket vid kolven, eller fått luft i bromssystemet, då blir det ju inte värre än att det ordnar till sig när jag byter bromsvätskan (vilket jag tänkte passa på att göra i samband med okbytet).
Jag fasar även lite för att huvudbromscylindern fått sig en törn när jag körde pedalen i botten ett par gånger..
Vad tror ni? Finns det något enkelt sätt att kolla huvudbromscylindern, eller är det bara att prova med nya oken sen och hoppas på att det räcker så?

Tillägg: Glömde nämna att bromslampan lyser.

MVH
Ludvig
#754885
Kolla att du har vätssa i behållaren, pumpan ågra gånger, hiv dig under och se vart det läcker, svårare än så är det inte.
För jag antar att du luftat när du bromsade ur kolven.
Att lampan lyser beror på snedbelastning i kretsarna, eller låg bromsvätskenivå.
#754904
Martinhellström skrev:Kolla att du har vätssa i behållaren, pumpan ågra gånger, hiv dig under och se vart det läcker, svårare än så är det inte.
För jag antar att du luftat när du bromsade ur kolven.
Att lampan lyser beror på snedbelastning i kretsarna, eller låg bromsvätskenivå.
Har fortfarande vätska i behållaren, dock står det väl i princip på min.
Har inte luftat ännu i och med att jag bara ställde bilen tills jag får nya oken. Borde väl blir typ imorgon eller på fredag, och tänkte inte använda bilen förrän jag fixat den. Tyckte att det kändes som onödigt jobb när jag ändå ska byta vätskan. :)

Därför jag funderade på om man kan få dom här symptomen enbart pga luft i systemet eller ifall jag bör oroa mig över någonting mer. :???:
av rid54
#755141
Att pedalen långsamt sjunker beror inte på "bara luft", du har något läckage någonstans. Luft ger svampig pedal, men den ska ändå kunna ge ett stadigt mottryck (kanske efter att pumpa upp pedalen). Om du inte kan hitta någonstans där vätskan kommer ut, kan det tyvärr vara internt i huvudcylindern.
Mvh

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]