Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Henrikx2 skrev:Haldex Gen 5 har fungerat utmärkt för mig.
V60 är ingen jeep.

Någon som kör som man ska köra med en T6a som kan bjuda på förbrukningssiffror?
Min D5a ligger på dryga litern/mil nu och jag är lite sugen på att byta till T6 men är rädd att det blir över två liter då.
Läser rätt många tyska tester, D5 i S60/V60 brukar ligga kring 9-9,5 i testförbrukning, T6 kring 13... D6 hamnade på 7,6 + en massa el... så du behöver nog inte vara orolig för dubblad förbrukning... det är snarare så att T6 drar ungefär som konkurrenterna medan D5 drar mer.../PH
XC90_Executive skrev:Teknikensvärld gjorde ett test och kom fram till att Gen5 är lika bra (på iallafall det dom testade).
Vilket nummer? Var det verkligen på en volvo?
XC90_Executive skrev:Jag har en app där jag loggar alla tankar (för skojs skull bara). V60 T6 R-design Polestar. Snitt sedan december 2011 när jag hämtade ut bilen ny är 1,4l/mil. Bara tankat 98 oktan, har i sportläget 90% av tiden och absolut mest stadskörning. 18" sommarhjul och 18" vinterhjul (nordisk friktion). Alla tillval som går med, så det är en tung bil! :wink:
Vad heter appen? Lite skoj att ha lite logg.
Min snittar oftast runt 0,90-0,95 liter per mil mätt vid pumpen, då kör jag nu förtiden ca. 60% motorväg 20% landsväg 20% stad. Någon gång när jag kört riktigt snällt på motorvägen på långkörning så har jag snittat på 0,82 liter per mil, men det blir inte så ofta... :D De gångerna jag har kört lite "tuffare" med växeln i sportläget, med mycket omkörningar så har jag som mest snittat 1,1 liter per mil.
Kör D4AWD och har kommit från A4Quattro, jag tänker inte jämföra framdriften mellan de båda eftersom det inte handlar om det. Jag har dock ingen erfarenhet med gen4. De egenheter med gen5 som jag märkt är att i vissa fall märker man en tydlig fördröjd inkoppling av bakhjulen. Ett exempel är från stillastående i vägkorsning, drar man igång med rattutslag och drivhjulen spinner loss kommer en rejäl stöt bakifrån när bakhjulen börjar driva. Detta är det mest tydliga exemplet jag hittat under vintern. Det går att känna inkopplingen även i andra fall men då inte riktigt lika tydligt. Jag har hittills inte känt några problem vid passering av moddsträngen men det kanske mer beror på bra vägegenskaper i allmänhet, det är ju en fördröjning i inkopplingen och efter en sekund har man väl oftast passerat strängen redan. Jag har också provat på att köra på bana med ca 1dm snö och köra så hårt det gick och då var jag nöjd, en härlig överstyrning och balans i bilen, men då kör man ju med rejält gaspådrag hela tiden och bakhjulen är på hugget. Att dra upp båten från rampen har jag ingen erfarenhet av men jag undrar om det skulle vara problem med det om det inte är snorhalt eller väldigt tung båt? Med automatlådan maskeras problemet en hel del. Om jag förstår det rätt så är gen5 en tämligen simpel lösning, enbart för personbil enligt Haldex hemsida medan gen4 även används på tyngre fordon.

Blev ett oljebyte idag, fick bli med en lift jag e[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]