Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

chrand skrev:0-100 bör väl skett på 1-3 antar jag.
OM man mäter 0-100 lär man knappast växla upp till 3:an.

MEN, BSR mäter 80-120 på treans växel har jag för mig. Alltså tycker jag en tidig T3 bör prestera bättre än en sen då den tidigare får upp varvet mer vilket bör gynna accelerationen.

/Martin
BSR mäter inte alla bilar. Ofta står det att det är testat på annan bil/variant med samma motor. Att det skiljer i utväxlingen tror jag knappast de har räknat med. De kanske vet om det men inte brytt sig om att mäta igen.
Jag har varit i kontakt med BSR angående utväxlingen och det har ingen betydelse vilken av dem du har. Trimmet kommer att ge samma siffror på både den gamla och nya utväxlingen.
Tycker att det är lite konstigt. Men o andra sidan så är det ju samma motor med lika många cc. Kollar man på 2 liters T5 så har inte alls den effekt ökningen vid en trimning som T3 har.
Ytterligare en sak som jag inte riktigt förstår. Är att jag var i kontakt med ATM för att höra vad dem kunde erbjuda för något. Dem kunde inte trimma en T3 då Volvo spärrat all trimning utan sin egen Polstar.
Hur kan då BSR sälja sitt trim till T3?
Trimmade min T5 R design. Enligt BSR när de gjorde sin dynamo-test eller vad de kalalr det, så gav den 267 hk. Jämfört med standard, vilket jag gjorde, så var den inte så mkt snabbare stillastående -100, men betydligt rappare vid 80,90 och uppåt. Klart roligare på motorväg! Nu är den dock sold.
Mitt val skulle falla på T5:an.
Tobbe1977a skrev:Jag har varit i kontakt med BSR angående utväxlingen och det har ingen betydelse vilken av dem du har. Trimmet kommer att ge samma siffror på både den gamla och nya utväxlingen.
Kanske väldigt lika och inom toleransen och därför samma angivna siffror men det är enkel fysik. Givetvis har det betydelse!
BSR:s kommentar om att utväxlingen inte spelar någon roll finner jag jättemärklig. En sen MY12 T3 varvar mindre på femman än en tidig på sexan. Klart det spelar roll! Bilen har ju en helt annan karaktär! De får väl säga som det är, att de inte har koll på det.

Jag har visserligen haft en del problem med Rica för några år sen men jag tycker det kommer fram här nu och då att BSR har rätt dålig koll och support på grejerna de säljer!
PH
perhall skrev:BSR:s kommentar om att utväxlingen inte spelar någon roll finner jag jättemärklig. En sen MY12 T3 varvar mindre på femman än en tidig på sexan. Klart det spelar roll! Bilen har ju en helt annan karaktär! De får väl säga som det är, att de inte har koll på det.

Jag har visserligen haft en del problem med Rica för några år sen men jag tycker det kommer fram här nu och då att BSR har rätt dålig koll och support på grejerna de säljer!
PH
Med tanke på hur många anställda dom är som jobbar med själva tekniken i ett eftermarknadsföretag så är det imponerande att ha stenkoll på så många märken/modeller/varianter... :roll:[
Jag håller med er. Tycker också att det är konstigt att alla T3 har samma siffror. Dock så har ju Bsr enbart visat tider när man använder 3:e och 4:e växeln. Jag har även varit i kontakt med ATM. Har inte fått något svar från dem än gällande detta.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]