NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Nu är jag ju bara hobbymek men jag har lärt mig att smörja bromsdelar på följande sätt: Alla ytor som är metall mot metall = kopparpasta. Allt som kommer i kontakt med gummi = bromscylinderfett. Petroleumbaserat fett och olja gör att gummi sväller så därför ska kopparpasta och liknande undvikas på glidpinnar och kolvarna i oket.

Har jag fel så rätta mig gärna.

/John
Användarvisningsbild
av grillchips
Testade att gå in på accessories.volvocars.com där man vanligtvis hittar monteringsanvisningar men hittar INGET när jag söker på varken broms, bromsbelägg eller de engelska motsvarigheterna. Har de börjat strippa bland anvisningarna då modellen utgått eller vad är det frågan om?

(Edit: ska själv byta belägg runt om om ca 3v så vore ju trevligt med lite beskrivningar..)
av dieselputte
grillchips skrev:Testade att gå in på accessories.volvocars.com där man vanligtvis hittar monteringsanvisningar men hittar INGET när jag söker på varken broms, bromsbelägg eller de engelska motsvarigheterna. Har de börjat strippa bland anvisningarna då modellen utgått eller vad är det frågan om?

(Edit: ska själv byta belägg runt om om ca 3v så vore ju trevligt med lite beskrivningar..)

Vid köp av Volvos original bromsbelägg får man en instruktion med i boxen. Om du köper belägg från Biltema täcker mellanskillnaden 6-800kr? till Volvo original gott och väl upp kostnaden för en Haynes handbok, du får t.o.m. pengar över. Där finns även toleransmått för minsta tjockleck på skivans slitytor.

Av med hjulen , lossa en fjäder som sitter tvärs över oket, lossa 2 plast lock som täcker glidbultarna på insidan. Lossa glidbultarna med en 7mm insexnyckel. Bäst att ha hylsa+spärrskaft med 7mm insexa då bultarna brukar sitta rejält. EDIT: Ta bort oket, kan behöva bryta lite med en platt skruvmejsel/huggmejsel först. Därefter kan man lossa beläggen. Låt inte oket hänga i bromsslangen, se till att hänga i bilens fjädring mha en kraftigare najtråd.

Pressa tillbaka bromskolven med pressverktyg från tex Biltema, Swedol etc. Måste vridas och pressas samtidigt för bakre oken. Håll koll på att bromsvätskebehållaren inte blir överfylld när kolvar pressas tillbaka. Göre rent okets gummidetaljer och smörj dessa med silikon, om möjligt försök pressa in bromscylinder fett innanför kolvdamasken.

Montera allt i omvänd ordning och se till att lägga på lite fett på glidbultarna.

För bakre oken är det bra att slappa parkeringsbromsvajern innan byte. Beroende på årsmodell gör man det antingen under bromsspakens damask, eller på senare modeller ta bort mugghållaren och ta bort ett litet lock i botten. Lossa i bägge fallen justermuttern några varv tills det känns slappt. Kolla även att parkeringsbromsens hävarm på oket lätt återgår till viloläget mha fjädern. Om det går trögt måste allt rengöras och smörjas. Ett tips är att i så fall vrida armen fram och tillbaka mha en större polygrip till den går lätt. (Oftast problem på vänster sida)

Efter montage måste vajern justeras så du får full verkan innan 5e hacket på spaken. Dra i spaken många gånger så parkeringsbromsens självjustering anpassar sig och justera vajern så full verkan nås vid 5 hacket. Kolla att hjulen går lätt att snurra i spakens lägsta nivå, dvs körläget. Om det tar emot lite måste vajerns släppas något

SLutligen, bromsa rejält flera gånger innan du kör och kolla att bromsarna tar. Bromsa försiktigt de första dagarna så beläggen slits in mjukt.

Lycka till
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
av berrabus
RobbanS40 skrev:Tack för en mycket bra beskrivning! (dieselputte)

Mvh//Robban
Instämmer.
Nu har jag ju redan bytt för ett år sedan men tycker beskrivningar som denna skall uppmuntras
Användarvisningsbild
av grillchips
Wow, det där var minst sagt utförligt! Tusen tack!
av sir88alex
Tackar så mycket dieselputte för en utmärkt beskrivning! Kunde byta skivor och belägg bak på min V50 idag utan problem tackvare den utförliga instruktionen.

Använde bromskolvsverktyg från biltema. Mycket glad att jag la dom pengarna på verktyget då det var till stor hjälp. Just detta verktyget passade inte riktigt men efter att ha filat lite på piggarna på verktyget så gick det utmärkt.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000023846

Nu till en annan fråga. Vet någon vart man kan köpa bygeln som håller fast beläggen samt nya bultar till den? Rosten hade gått väldigt hårt åt mina.
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]