Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Achates
Tjena!

Har nyligen köpt en V70 T5 '01, och är absolut nöjd med den. Jag skulle vilja uppgradera bilen lite grann. Det ända som fattas är en telefon (original). Nu har jag hittad en på Blocket och undrade om ni vet om det går att bygga in den själv eller om nån har gjort det. Tack för hjälpen!
Är telefonen från 2001? Det kan bli problem med att få tag på ett simkort som passar. Nu menar jag inte storleksmässigt men jag vet vissa som behöver ha en gammal modell av simkort som kan vara svårt eller rent av omöjligt att få tag på. Dvs telefonen är anpassad efter dåtidens simkortsteknik. Har Du möjlighet att prova den på plats är ju min rekommendation att Du gör det innan ett ev köp.
nissesvolvo skrev:Är telefonen från 2001? Det kan bli problem med att få tag på ett simkort som passar. Nu menar jag inte storleksmässigt men jag vet vissa som behöver ha en gammal modell av simkort som kan vara svårt eller rent av omöjligt att få tag på. Dvs telefonen är anpassad efter dåtidens simkortsteknik. Har Du möjlighet att prova den på plats är ju min rekommendation att Du gör det innan ett ev köp.
Nja helt omöjligt är det nog inte, jag satt med samma problem och efter mycket passande så hittade jag ett comviq kontantkort som fungerade, alltså hela kortet.
T-rex skrev:
nissesvolvo skrev:Är telefonen från 2001? Det kan bli problem med att få tag på ett simkort som passar. Nu menar jag inte storleksmässigt men jag vet vissa som behöver ha en gammal modell av simkort som kan vara svårt eller rent av omöjligt att få tag på. Dvs telefonen är anpassad efter dåtidens simkortsteknik. Har Du möjlighet att prova den på plats är ju min rekommendation att Du gör det innan ett ev köp.
Nja helt omöjligt är det nog inte, jag satt med samma problem och efter mycket passande så hittade jag ett comviq kontantkort som fungerade, alltså hela kortet.
Jo det finns adapter till simkort, så man kan använda typ en micro-sim i en Nokia 3210, så det löser sig. Och sen, om jag inte skulle köpa denna telefon och hitta en som har suttit i en '05:a, då borde det väl passa? Både telefonenheten i bilen och simkortet i telefonenheten. Eller? Få nog kolla upp detta! :D
Du får väl även byta nackstödet som innehåller en högtalare? Mikrofonen vet jag inte ens var den sitter, i backspegeln? Om du lyckas så får du gärna beskriva här hur du gjorde.
Achates skrev:
T-rex skrev:
Jo det finns adapter till simkort, så man kan använda typ en micro-sim i en Nokia 3210, så det löser sig. Och sen, om jag inte skulle köpa denna telefon och hitta en som har suttit i en '05:a, då borde det väl passa? Både telefonenheten i bilen och simkortet i telefonenheten. Eller? Få nog kolla upp detta! :D
Nja, som jag förstått det var det problem med nyare SIM-kort i vissa äldre bilar, inte p.g.a. fysisk storlek utan något med minneskapaciteten, att det inte funkar om SIM-kortet har för stort minne.
3g och 4g fungerar ej heller utan dom telefonerna är gjorda för 2g och det finns väl knappt längre??
Användarvisningsbild
av loci
Jag beställde ett kort från Telia ,ett s.k tvillingkort (är kopplat med mitt ordinarie abonnemang.)
Stänger jag av min ordinarie mobiltelefon ,så ringer det i bilens telefon.
Det första kortet beställde jag för 3 år sedan, funkade utan problem.
När jag sedan för ett år sedan bytte abonnemangsform, så fick jag beställa ett nytt ,även det fungerar utan problem.
Det enda jag har gjort är att lägga in sim-kortet i en annan mobiltelefon och kopplat bort pinkoden.

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]

Tjena! Jag undrar om jag kan byta stolar på[…]