Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Räknar med att köpa en V70 2,5Ft årsmodell -09-10 innan sommaren om jag hittar lämpligt objekt!

Eftersom jag inte är så bilkunnig så önskar jag en checklista på vad jag ska leta efter, titta på och vara uppmärksam inför.
Hur kollar jag att antalet ägare stämmer, import? Nu blir det nog en bil som har gått under 10000 mil, men jag vill inte bli blåst eller känna mig helt bakom flötet när jag står med säljaren eftersom jag helst kommer att köpa privat.

Det jag vet är att dom drar rätt mycket bränsle, att man får räkna med att justera ventiler för 9000:- vid varje 9000 mils intervall samt att bakluckan kan klonka om den inte är smörjd.

I övrigt, vad kan man förvänta sig? Ska man räkna med kantstötta fälgar, hur mycket lackskador hinner det bli på 3 år?

Ja, funderingarna är många, tacksam för lite feedback från er som har haft era v70 ett tag och som vet vad som har hänt under erat ägandeskap.
Hur ofta den har körts på etanol. Hur ser tankningstillfällena ute? Är det t.ex. var tredje gång bensin osv.

Sen är detta en Volvo-motor och den håller betydligt bättre än Fords 2.0F men det kan vara värt att läsa VI Bilägares långtestrecension på deras Volvo V70 2.0F. Observera att det är två olika motorer men med samma bränsle. Det kan ge en tankeställare vad etanolen har för effekt på bilarna.

Resten får andra flika in.
Rackarn skrev:att man får räkna med att justera ventiler för 9000:- vid varje 9000 mils intervall
Basservicen du gör vid ca 9k mil kommer att gå lös på ca 20000:- räkna med att behöva byta 14-20tryckare.
Nästa sväng vid 18 underhållsservice + luftfilter ventliljustering+kamrem och hjälpaggregatsrem kommer kosta ca 30000kr.

Så kolla upp ca servicepriser hos närmsta ÅF innan du bestämmer dig.

Detta är verkliga siffror ifrån Stockholms området.
Jag kör visserligen en 2.0F, men alltid på etanol. Dessutom helt utan problem.
Det är så här med "goda råd" om etanol att dom flesta av råden kommer från personer som inte har någon erfarenhet själv*. Dom har hört om någon jobbarkompis kusins morsas före detta sambo som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil!
Ungefär den nivån är det på många "goda råd". Etanolbilar har en annan bränsleförbrukning, men också ett annat pris.
En V70 är en V70 oavsett vilken typ av motor det är i den. Så dörrar, inredning, komfort, utbud på tillbehör etc. etc. gäller som för vilken annan V70 som helst, med ett undantag. Du har en elektrisk motorvärmare installerad. Hur du reder ut tidigare ägare m.m har du redan fått svar på.
Som Mwi skrev, det är inte något konstigt att köpa, äga eller köra en etanolbil. Det är som vilken annan bil som helst.

*Jag räknar inte dom två första svaren till dom "goda råden" som jag beskrev. Det är möjligt att dessa svarare har kört eller ägt en etanolbil. Men du skall vara medveten om att det finns en stor mängd skräckpropaganda om etanolbilar som dessbättre är helt grundlösa. Den kommer från vanliga (oupplysta) medelbilsvensson såväl som från kvällspress och även dagstidningar. Så ställ motfrågan hur långt vederbörande har kört på etanol, om du får höra skräckhistorier.
Kvalificerat skitsnack är det ju inte för anledningen till att ventiljusteringen infördes som krav var att topparna rasade på 2,5FT efter ca 20 000 mil. Åker rätt ofta Taxi Stockholm. Har aldrig åkt med en 2,5FT som ej haft renoverad topp när jag frågat, det är som Passat med DSG-lådor. Däremot så tycks ju 2,5FT hålla utmärkt för privatbruk men efter många mil finns ju risk att toppen rasar om man inte gör ventiljustering. Annars mycket solid grundmotor.
PH
Kan bara instämma i att det där med var tredje tank är en myt som verkstäder tar till då de inte vet vad som orsakat ett problem. Jag har aldrig kört på BF 95 i min bil sedan den var ny okt -09.
Tack för alla svar!

Man blir ju lite avskräckt av den dyra servicen, sen kan det ju hända saker utöver detta vad jag förstår..

Vad är det som görs vid 12000 mils servicen?

Som jag tänker nu vore det smartast att hitta en som är nyservad och just passerat 9000 mil och där ventiljusteringen är gjord, då kan man eventuellt sälja vid 16000 och fått det mesta ur bilen?

Detta med växelvis bensin/etanol? Är det så att det spelar ingen roll vad den körts på bara man inte har bytt fram och tillbaka en massa? Läste något om att man måste köra 20 minuter efter man tankat annan "typ" bränsle?
perhall skrev:Kvalificerat skitsnack är det ju inte för anledningen till att ventiljusteringen infördes som krav var att topparna rasade på 2,5FT efter ca 20 000 mil. Åker rätt ofta Taxi Stockholm. Har aldrig åkt med en 2,5FT som ej haft renoverad topp när jag frågat, det är som Passat med DSG-lådor. Däremot så tycks ju 2,5FT hålla utmärkt för privatbruk men efter många mil finns ju risk att toppen rasar om man inte gör ventiljustering. Annars mycket solid grundmotor.
PH
En ventiljustering är ju inte riktigt en renovering förvisso.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]