Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalvik120
Tack så mycket för alla svar och tips!
Det lutar nu åt en 2.4D MY10-> för oss.

Vi har en bekant som har köpt en ny Passat, och i den får han in barnvagnen (Emmaljunga City cross) och hunden. Han har då delat av bagageutrymmet 60/40 med en mellanvägg. Dock får han ställa vagnen på högkant, men den får plats med liggdelen monterad. V70 är ju bredare än Passaten, så enligt våra beräkningar SKA det gå! :-)-)
Jag tänker kontakta ett företag i Säter som bygger hundbur efter kundens önskemål för att optimera utrymmet.

2010 års 2.4D verkar gå att få loss för 150-170000:- med den utrustning vi vill ha (minst Momentum, helst Summum +drag).

Tack och lov får vi låna svärmors Saab tillsvidare. Det blir sällan en bra affär om man måste stressa fram ett bilköp.

Enligt Volvohandlaren (Rolf Ericsson Bil) i Borlänge ska partikelfiltret bytas på 2.0D, men detta kanske inte alls stämmer?
Dock är utbudet av 2.4D betydligt större, och ärligt talat så är jag helsåld på den motorn.
av Dalvik120
I morgon ska vi kika på en 2.4D Momentum MY10 med strax under 7000 mil på mätaren.
Håller tummarna för att allt går i lås, och tackar än en gång för hjälpen!
av elpapo
Lycka till! Inget dåligt val. Med tanke på att ni dagspendlar är diesel bra val för ekonomin på sikt.

Jag personligen som är "ljudallergiker" och har tinnitus blev helt matt i huvudet, öronen molnande efter 1h provtur i en 2010 V70 2,4d 175hk automat. Diesel knacket är så dovt. Armarna trötta av dieselvibrationerna ( lite lite överdriver jag, men kändes verkligen då jag drack kaffe med säljaren efteråt). Säljaren skrattade och frågade om jag inte är van med diesel.

Jag gav det 3 försök till vid olika dagar, för dieselförbruknigen är imponerande... Köpte idag en knäpptyst, vibrationsfri 2,5T bensin aut med laminerade rutor. Jag fick en chock hur tyst och premium den kändes!

Provat en rad nyare dieslar, mb e, passat, mondeo 2,2d, 525d 2008 men bara citroen C5 2.0d 160hk och nya 5 serien tror det var 2.0d som imponerat ljudmässigt. De gick tyst.

Jag kör bara 1200mil per år, jag väljer komfort.

Återigen till dig, lycka till! Volvo har bra komfort och säkerhet.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]