Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kentuno
hej har bytt främre lamdasonden på min v70 2,4t 00 alltså den första versionen av v70n,inte bytt den själv men var med när det gjordes av fackmän,
bilen gick bra men efter fyra dagar tändes motorlampan i bilen,ok dom kollade inget fel nollade lampan,efter tio dar =igår tändes den igen ? samma visa sonden arbetade ja var med och kollade,nu är lampan släckt,men jag lurar på om inte verkstan fått fel sond,enligt bosch finns det två stycken att välja mellan,som sitter före katten,eller min bil kom ju iskarven mellan gamla v70 och min v70n,vet att vissa delar till min 00 räknas som 01 istället,bökigt detta,tänds lampan igen får dom väl kolla om rätt del är monterad? finns det någon här som känner till problemet? glömde säga att inga andra felkoder än främre lamdasonden visadades på datorn,tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av wissel
Har du inte DENSO systemet i din bil ?
Din Luftmassemätare Bosch eller DENSO ?
av kentuno
wissel skrev:Har du inte DENSO systemet i din bil ?
Din Luftmassemätare Bosch eller DENSO ?
ingen aning ,men bosch lamdasond monterades,men ingen tänkte på numret på den gamla,ska åka till verkstan och kolla om den gamla inte är kastad,isåfall går det ju och se om rätt sond är monterad, har steg ett trim på den ,men nu standard 200hk,har en softloader från sct tuning så tänkte testa om den hade påverkat sonden,knepigt i såfall,chippade den 2007 gått fint hela tiden, gillar Volvos turbofemmor
av m2c
Dåligt gasspjäl kan ge felkoder på lambdasond och luftmassemätare. Har du några tomgångsproblem?
Särskilt efter motorbroms?
av kentuno
m2c skrev:Dåligt gasspjäl kan ge felkoder på lambdasond och luftmassemätare. Har du några tomgångsproblem?
både gasspjäll och luftmassemätare utbytta,verkstan skall vecka 21 byta ut lamdasonden ,motorstyrningslampan har tänds tre gånger efter byte av sond,verkstan har Volvos datorsöknings utrustning,hoppas det fixar sig
av kentuno
kentuno skrev:
m2c skrev:Dåligt gasspjäl kan ge felkoder på lambdasond och luftmassemätare. Har du några tomgångsproblem?
både gasspjäll och luftmassemätare utbytta,verkstan skall vecka 21 byta ut lamdasonden ,motorstyrningslampan har tänds tre gånger efter byte av sond,verkstan har Volvos datorsöknings utrustning,hoppas det fixar sig
allt ok lade av batterikablarna ett par timmar,så enkelt kan det vara,kört i fler månader allt ok.
Användarvisningsbild
av Vojje
efter byte av lambda har man två alternativ. Att koppla bort batteriet eller att koppla bort styrdatorn (med hjälp av ett speciellt brytverktyg).
Att köra vidare som att det regnar eller att nolla bort felkod med ngt instrument räcker inte.
Tyckte du skrev att det var "fackmän" som var i farten :wink:
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:efter byte av lambda har man två alternativ. Att koppla bort batteriet eller att koppla bort styrdatorn (med hjälp av ett speciellt brytverktyg).
Att köra vidare som att det regnar eller att nolla bort felkod med ngt instrument räcker inte.
Tyckte du skrev att det var "fackmän" som var i farten :wink:
Det räcker alltså inte att nolla short och long term fuel ratio?

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]