Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan alla glada!

Nu är de så att jag ska ombesikta min v70 då den fick lite nerslag. Ska lämna in den nu på torsdag.
Men nu kommer de dåliga... ABS samt Tracs lampan tändes igår (igen, bytt givare och de slocknade för stunden) vet ej om jag kommer att hinna laga de innan ombesiktningen. Detta felet kom inte fram då jag besiktade den och där med inte nerskrivet i pappret.

Då undrar jag de, kommer jag få nerslag på detta om de skulle lysa på en ombesiktning eller kollar dom bara de sakerna jag fick nerslag på?
av 2444ever
Jag fick nerslag på rost i balk (tröskellådan har jag för mig) på en ombesiktning en gång, det var egentligen inte med på ombesiktningen. Jag fick mer känslan av att om dom ser något när dom ändå håller på kan dom ge på det oavsett hur "farligt" det är, men dom undersöker bara 2:orna.
Nu bråkade jag inget om det så vet inte reglerna exakt. Det var för övrigt spiken i kistan för min kära gamla 240, RIP.

EDIT: Tror jag har kört in och ut själv vid de ombesiktningar jag varit på (har inte hänt så ofta), och då skulle dom ju inte ha sett om någon lampa lyser.
av Andazon
Hello

Här ska du få en enkel , billig lösning som funkar så länge:

Troligtvis så är lödningen kass i ABS-boxen (som på 98% av de andra bilarna), har fått löda om både min S70-98 och min V70-98.

Ta då en plastbit av storleken som ett kreditkort, men ca dubbla tjockleken (funkar säkert att dubbelvika ett kreditkort). Den pressar du ner lite försiktigt mellan kontakten till ABS-boxen och ABS-boxen så att kontaktstycket spänns ut lite grann och inte kan röras i sidled. KLART !!!

Har kört med detta i ca 6 mån utan problem. Har fått justera den litegrann 2-3 ggr på denna tid.

// Andazon
av SEpaket
När jag för ett par år sedan ombesiktigade min 850 efter att han slagit ned på sprucken bromsslang, så hade miljölampan börjat lysa i bilen, vilket inte är godkänt. Han sade åt mig att "Det där skall jag egentligen inte släppa igenom, men jag ser lite dåligt idag. Fixa det så fort du kan." Ser besiktningsmannen en lampa som lyser kan och borde han alltså underkänna det. Sedan kan ju såklart personen vara hygglig. Jag fixade orsaken till min lampa veckan efter, så det var ju ingen större fara.
Användarvisningsbild
av taxi
Fast det ligger något i det föregående talare säger, jag klarade en ombesiktning nyligen där ABS-lampan tändes när jag själv körde ut från hallen. Kommer tyvärr Inte ihåg om jag körde in själv..
Användarvisningsbild
av taxi
...för övrigt behövde jag också löda om ABS -modulen, och orsaken till ombesiktningen var bromsslangar för mig också :D
av Andreas123
virtq skrev:När vi ändå är inne på ämnet, vet ni om de brukar slå ner på en lysande service lampa? Dvs. den lampan som indikerar att man behöver lämna in bilen på service.
service lampan är ju bara en påminelse att bilen ska ha service så de bryr dom sig inte i.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]