Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla Glada V60 Ägare.

Jag sitter själv varje dag och vänder ut och in på alla blocket annonser där det står V60 R Design till salu. Har gett mig tusan på att jag vill ha en V60 R Design. Kan dock inte riktigt bestämma mig om jag kommer satsa på en T3 eller T5?

Eftersom jag har chippat mina senaste bilar med BSR PPC box kollade jag lite på deras trim även till T3 och T5. Har fått ganska klart för mig att man skall inte trimma en T5 då den redan är rätt så maxad.
Däremot har jag suttit och kollat lite på T3 tider om man nu skulle installera en PPC box. Då visar det sig att kärran får 199 hk, den kommer då att få bättre tider än vad en original T5 har.
Tycker att det är lite märkligt för det skiljer ju ändå 40 hk till T5 fördel.

Någon som kan uttala sig om detta eller har kanske själva samma funderingar??
Låter ju väldigt märkligt eftersom potentialen i en 2-litersmotor måste vara bra mycket större än i en 1,6-liters. En T5 är ju inte särskilt mycket tyngre än en T5, ej hellre högre växlad, så hur skulle den kunna bli snabbare...? T5 finns väl dessutom med 268 hk hos Rica, den lär ju vara snabbare än en BSR T3.../PH
Tobbe1977a skrev:Hej Alla Glada V60 Ägare.

Jag sitter själv varje dag och vänder ut och in på alla blocket annonser där det står V60 R Design till salu. Har gett mig tusan på att jag vill ha en V60 R Design. Kan dock inte riktigt bestämma mig om jag kommer satsa på en T3 eller T5?

Eftersom jag har chippat mina senaste bilar med BSR PPC box kollade jag lite på deras trim även till T3 och T5. Har fått ganska klart för mig att man skall inte trimma en T5 då den redan är rätt så maxad.
Däremot har jag suttit och kollat lite på T3 tider om man nu skulle installera en PPC box. Då visar det sig att kärran får 199 hk, den kommer då att få bättre tider än vad en original T5 har.

Och tiderna är helt opartiska från bsr eller har du klockat?
Jag tror inte du kan lita på siffrorna riktigt, i alla fall inte så pass att du kan jämföra mellan olika bilar vid olika testtillfällen.

Om nu utväxlingen är samma så är det omöjligt att T3:an skulle vara snabbare med den skillnaden i effekt, kurvorna ser ju relativt lika ut men T5:an ligger högre.

Om utväxlingen INTE är samma så går säkert T5:an snabbare vid andra intervaller, kanske passar BSR's testintervaller T3:ans utväxling extra bra?

Köp en bil med en motor du vill ha från början (T5) så du slipper vända dig till någon bonntrimmare, det är mitt råd.

/Martin
bjornligan skrev:
Tobbe1977a skrev:Hej Alla Glada V60 Ägare.

Och tiderna är helt opartiska från bsr eller har du klockat?
Jag har helt och hållet gått efter tiderna på BSR hemsida. Har inte klockat något själv. Har även varit i kontakt med BSR för jag tycker att det verkar vara lite konstiga siffror. Men enligt dem så har alla tester utförts utförligt och stämmer till 100%.
MartinS skrev:Jag tror inte du kan lita på siffrorna riktigt, i alla fall inte så pass att du kan jämföra mellan olika bilar vid olika testtillfällen.

Om nu utväxlingen är samma så är det omöjligt att T3:an skulle vara snabbare med den skillnaden i effekt, kurvorna ser ju relativt lika ut men T5:an ligger högre.

Om utväxlingen INTE är samma så går säkert T5:an snabbare vid andra intervaller, kanske passar BSR's testintervaller T3:ans utväxling extra bra?

Köp en bil med en motor du vill ha från början (T5) så du slipper vända dig till någon bonntrimmare, det är mitt råd.

/Martin
Håller med dig Martin. Vet inte riktigt om man kan lita på de siffrorna. Som jag skrev i tidigare inlägg har jag varit i kontakt med BSR och enligt dem så stämmer siffrorna.

Kan ju vara så att T3 utväxling passar extra bra. Eftersom trimmet ger bäst effekt när turbon får jobba som mest, men tycker ändå att det låter lite långsökt att siffrorna skulle ge T3 bättre tider.

Jag har ytterliggare ett exempel på en polare till mig som kör en V70 2.5FT -11. Enligt BSR så skall en T3 ge 199 hk och polarens 230 hk original ge 270 hk. Kollar du på siffrorna mellan båda dessa så skiljer det heller inte mycket. Visst väger V70 lite mer men tycker ändå att 70 hästar mer borde ge bättre tider.
Men som sagt, kan ju vara så att T3 har en utväxling som kanske passar BSR trim. Annars är det lättast att köpa en T5 direkt som du säger, ligger dock lite högre i pris än en T3. Jag får kolla vidare och se vad som dyker upp. :)
Ändringen på T3:s utväxling kom UNDER MY12, dvs. tidiga MY12 har inte det (vi har nämligen en sån i familjen också), minns inte när det kom exakt men det var kring årsskiftet. Redan tidiga MY12 är dock växlade 45/1000r/m, dvs ung som T5...
PH
perhall skrev:Ändringen på T3:s utväxling kom UNDER MY12, dvs. tidiga MY12 har inte det (vi har nämligen en sån i familjen också), minns inte när det kom exakt men det var kring årsskiftet. Redan tidiga MY12 är dock växlade 45/1000r/m, dvs ung som T5...
PH
Jo, det var väl ungefär vad jag skrev. Men borde det inte skilja lite på accelerationen mellan dessa?
chrand skrev:
perhall skrev:Ändringen på T3:s utväxling kom UNDER MY12, dvs. tidiga MY12 har inte det (vi har nämligen en sån i familjen också), minns inte när det kom exakt men det var kring årsskiftet. Redan tidiga MY12 är dock växlade 45/1000r/m, dvs ung som T5...
PH
Jo, det var väl ungefär vad jag skrev. Men borde det inte skilja lite på accelerationen mellan dessa?
Vilkar växlar har det mätts på och vilka har utväxlingen ändrats på?
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]