Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Då hade jag ju typ koll ändå.. :)
Jag har i allafall "bara" CS.. som funkar upp i 50km/h enligt boken. Inga ljud eller ljussignaler innan.

Adaptiv farthållare är nog en av de saker jag saknar mest så här i efterhand.. Men pengarna räckte inte. :)
Den hade du inte klarat av att köra med eftersom det är en låg förbruknings dödare ;)
mattish skrev:Är CS aktivt om man har foten på bromsen eller endast om man är oförberedd ? tycker man har varit väldigt nära några gånger men samtidigt hållt på bromsen utan att det händer något.. (dvs när man provocerat systemet)
Jag tror den lättare "slår till" om du inte håller på bromsen. Håller du på bromsen tror den du har kontroll.

/Martin
mattish skrev:Jag har testat några gånger upp från garaget på jobbet. Fast än porten är tillräckligt högt upp för att bilen ska gå under så känner sensorn av den iom att det är ganska skarp uppförsbacke. Det intressanta är att det sker ibland och ibland inte. Ibland nära och ibland längre från.. Olika varje gång och man blir lika förvånad varje gång också.
Har hänt här med från ett sådant garage du beskriver. Dock på så gott som samma avstånd från porten.
joel80 skrev:Hade jag haft någon bakom som kört in i mig vore det väl synd om den personen.. som dels skulle få ordentlig skada på bilen trots låg fart p.g.a dragkroken jag har och sen också få stå för alla eventuella skador på min bil.
Tänk på att samma sak gäller i andra änden, om du ränner in i någon. Slog autobromsen till i trafik chansade du för mycket.
Jag hade rätt bra koll.. det gick som sagt inte fort.. och bilen räknade inte med sidorörelsen av långtradarsläpet. Men visst.. jag skrev i första inlägget att "Igår gick autobromsen in och tyckte jag körde med för små marginaler.". Så såklart jag kunde kört med större marginaler.
Hade långtradaren bromsat hade jag troligen ändå hunnit bromsa själv.. och då kunnat bromsa hårdare än CS. :)
Ja det är surt.. jag kom på igår att ja men det hade varit kul att lägga upp i min "incident-tråd".. Tyvärr hade jag kört ca 3 timmar efter det hände så filen hade precis tagits bort! Det fanns kvar från slutet på samma resa.. jävligt retsamt!
Jag försökte göra en recover med hjälp av Disk Drill.. ett program som kan återskapa borttagna filer, och satt säkert 2 timmar igår och försökte. Kunde återställa filen men något har pajat med den så den gick inte att spela upp.. inget av mina videoprogram kände igen den som en videofil längre. :(

Som tröst (både till dig och mig) letade jag upp lite från dagens resa.. Lägger upp i incidenttråden om några minuter:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&start=45
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]