Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jannaq
Hallå!
Har surfat runt och letat svar på min, som jag nu förstår, udda fråga utan att hitta något svar.
Jag funderar på att köpa en begagnad V70 II R-design, för att jag gillar utseendet och tycker att man får mycket bil och utrustning för pengarna.
Hon jag bor med gillar också bilen på alla sätt, men med ett undantag, chassit. Hon tycker den är för hård och ''stötig''.
Eftersom att hon är den som kommer att nyttja bilen mest så vill vi ju försöka tillmötesgå hennes önskemål om möjligt.
Därför undrar jag om någon vet om det går att byta stötdämpare för att få mjukare fjädring (mer likt standard-chassit) och hur mycket ett sånt jobb kan gå på?
av Maximuspro
Det är nivåreglering på denna bil vilket jag uppskattade men det är nog dyrt att byta. Köp en summum och ett exteriört r design kitt istället. Finns flera på forumet som byggt r design av bilar utan.
av Hertsh
Leta upp en med Four-C så kan du få både och... Finns inte mängder ute till försäljning så det kan ta ett tag, men jag skulle själv inte göra det du föreslår. Måste vara både svårare och kosta mer än det smakar.
Användarvisningsbild
av Camel
Allt är relativt. Min standard Focus känns stötigare, stabilare och rappare i chassi och styrning med vanliga 205/55 16" sommardäck än min V70II 2,5FT R-design med vinterdäck (dubbfria sk. autobahnvinterdäck). Dessutom tycker jag min R-design tappat lite sting i chassit redan efter körda 5400 mil. Jag tror mycket av stötigheten i R-design sitter i själva däcken 245/40 18". Med vinterdäck går den mjukare än min Focus gör på sommardäck.
av jpennerb
Alltså så köper du en R-design och monterar på 16" sommardäck så kommer bilen rulla mjukt men du förlorar på "snygheten"! :wink:
Användarvisningsbild
av Ejma
Jannaq skrev:Vilka delar är det som måste bytas ut då?
Trodde i min enfald att det skulle räcka med att bara byta dämparna. :???:
Jämfört med standard är R-design sänkt, och har styvare krängningshämmare. Som redan konstaterats är lågprofildäcken starkt bidragande till den stötiga gången.
Användarvisningsbild
av Guligan
Håller med Maximuspro. Satsa på en Summum och shoppa loss på lite dimljus- och backspegelkåpor etc.
Tror f.ö. att många kunder haft synpunkter på den stötiga gången. Specen för R-design har ändrats till 17" fälgar för V70.
av perhall
Det mycket märkliga är ju att Pirelli Zero, som har grymt torrgrepp men är mycket obekväma, var standard på R-design. Typiskt Porsche 911-däck. Satt även original på förra 7-serien 750i. Klart olämpligt. Även om VOlvo köpt in däcken billigt borde det ju skapat mindre kundirritation med GY, Conti, Dunlop eller MIch som går mycket mjukare.../PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]