Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#754346
Fast det handlar lite om vad kan förvänta sig......

Man kan förvänta sig att en växellåda inte pajar då bilen är mindre än tre år, man kan kanske t o m förvänta sig att växellådan ska hålla bilens livslängd

Om E-lux tyckte att reklamationsrätten inte gällde är det inte givet att Konsumentverket tycker samma sak
#754350
En förenklad förklaring av de olika begreppen.
Garanti: säljaren har bevisbördan att du misskött produkten.
Reklamationsrätt: efter 6 månader har konsumenten bevisbördan för att felet är ursprungligt. Inom 6 månader förutsätts det att felet är ursprungligt.
Det har inget med förväntningar att göra, då får det bli goodwill om företaget vill.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... t/Garanti/
#754361
" Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Det handlar visst om vad man kan förvänta sig

Man kan förvänta sig att en växellåda ska hålla längre än 4500 mil, eftersom det inte är vanligt/brukligt att växellådor pajar efter 4500 mil
Alltså kan man hävda fabrikationsfel

Om man inte kan bevisa att den pajade pga vanvård eller annan misskötsel är det tämligen troligt att den klagande kommer få rätt
Växellådor ska inte paja efter 4500 mil
Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål
Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
https://lagen.nu/1990:932#P16S1

Bevisbördan för en lekman är också lägre, om man kan göra troligt att det är normalt att en växellåda inte pajar efter 4500 mil så har man starka kort

Här ör ett bra exempel
http://www.radron.se/ARN-fall/Ursprungl ... kupeflakt/


Se även sidan 59 i förarbetet

http://www.regeringen.se/content/1/c4/0 ... 2c5b29.pdf

Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörde-
regel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen
att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig
vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild kon-
sument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det
fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I
Prop. 2001/02:134
60
stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin
grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om
felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om
köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet
inte
berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin
bevisskyldighet.
EDIT - Länk till förarbetet tillagd
#754381
Ja det är många sidor du hänvisar till, men när man läser igenom texterna så är det ändå beviskrav för att hävda ursprungsfel. Läs rättsfallen runt paragraf 20a, det är lite olika utslag på biltvisterna. Helt klart lättare på saker som man inte själv kan påverka, men utan tvekan är garanti ett betydligt starkare konsumentskydd än reklamationsrätt. Men seriösa företag brukar sköta problem på ett snyggt sätt, man brukar inte överleva så länga på att göra sig ovän med alla sina kunder.
När det gäller livslängd på växellådor, så skall de inte hålla bilens livslängd enligt VW.
#754425
En produkt skall klara 3 års normalt bruk utan att gå sönder, pajar något är det per definition ursprungsfel såvida inte det kan påvisas missbruk av produkten. Sedan tillämpas sunt förnuft, bromsklotsar som tar slut efter 1,5 år kommer vare sig en garanti eller konsumentköplagen att ersätta. Angående en defekt växellåda däremot, eller som i mitt eget fall vibrationer i bilen, då vill jag verkligen ha konsumentköplagen på min sida hellre än en godtycklig garanti.

Volvo ansåg att min nya XC70 var helt normal, den kunde till och med bete sig ännu värre och ändå anses vara inom Volvos toleranser. Tack vare konsumentköplagen löste sig situationen eftersom jag inte informerats innan köpet om att XC70 är en bil med "speciella egenskaper" som Volvo uttryckte sig. "Speciellt" är ett nyckelord som aktiverar KKL som en fyrmast eftersom en kund förväntar sig "normalt". Garantin var helt värdelös i sammanhanget; den är skriven för att Volvo skall ha kontroll på sina garantikostnader, inte för kundens välmående. Huruvida en enskild ÅF sedan vill ta hand om sina kunder har inget med fabriksgaranti att göra.
#754452
Faktum är att - jag har jobbat mycket med flera myndigheter etc. - de ofta dömer till konsumentens fördel. I ARN t ex sitter jurister som är relativt okunniga om bilar och en konsument som kommer i kläm får förvånansvärt ofta rätt. Konsumentskyddet är mycket starkt och därtill kommer ju goodwill, säljande företag är rädda om sina varumärken. Alla seriösa företag följer ju ARN:s domar och där hamnar rätt många bilfrågor.

Sen finns det ju i motorbranschen, eller fanns, en Bo Ericsson som fram till nyligen jobbade på MRF. I deras tidningen Motorbranschen skulle Bo, som inte är jurist och som alltid står på verkstans/bilfirmans sida, ge förslag på hur rättstvister löses. Svaret var alltid: "Kunden har fel, betala inte!". MRF:s jurist Norrbom däremot ger ofta bra svar, han har jobbat på olika sidor i branschen och greppar rättsläget bra.
PH
#754594
Droopy skrev:Tror vi kan vara rörande överens om att Volvo har 2års nybilsgaranti, sedan är det goodwill som gäller. Sedan kan man tycka vad man vill om hur länge något ska hålla el inte.
Goodwill, handlar väl mest om att man vill hålla en bra relation med kunden, hålla varumärket intakt, och laga det som inte uppfyller förväntningarna

Det är inte leverantören som har tolkningsföreträde om det är en giltig reklamation, vill inte leverantören så får man ta det vidare till ARN, där man har goda chanser om man kan göra det troligt att felet inte beror på vanvård eller olycka, eller annan misskötsel

Har reklamerat flera elektronikprylar efter garantins utgång, jag har hävdat att det är sämre än förväntat, och aldrig haft någon som sagt emot
B230F går fett

Kolla noga så inte insugspackningen är […]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]