Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kab0m
Hej

Har en Volvo S60 D5 -02 Automat som gått ca 14.000mil

Har börjat känna av att när bilen växlar till 3ans växel så hackar den till lite vid utväxlingen precis som om du skulle slira lite med kopplingen med en manuell bil. Någon som vet vad det kan bero på?

Har köpt bilen ganska nyss från en firma och har 3 månader garanti som man alltid får.

Det jag undrar är, Är det bilfirmans skyldighet att fixa det här problemet åt mig?

Har redan haft en diskussion med försäljaren om att byta frambromsar åt mig vilket han gick med på att betala över hälften av kostnaden.

Någon som haft liknade problem med garantiärenden? Inte så roligt om växellådan rasar efter 4 månader då garantin inte gäller längre :/

Kan även meddela att det är en auktoriserad Volvo återförsäljare jag köpt den av.
Fel som uppkommer inom 6 månader anses ursprungligt och skall avhjälpas av bilhandlaren. Misslyckas eller vägrar bilhandlaren skall du få reklammera köpet. Vägrar bilhandlaren så skall du anmäla till ARN. Eftersom det är en Volvohandlare som är MRF-anknuten är de enligt MRF tvingade att följa ARN:s beslut. Det kan ju vara så enkelt som att du behöver byta olja i lådan. Du får inte lämna in bilen själv eller så utan det måste gå via försäljningsfirman.
Användarvisningsbild
av Wanchai
Du ska definitivt reklamera felet hos återförsäljaren som du köpte bilen av. Kolla i första hand om garantin täcker denna typ av fel och om inte så använd KKL (konsumentköplagen) som dieselmagnus skriver om. ARN går väl bra i detta fall då det sannolikt rör sig om "mindre belopp" men annars är min personliga uppfattning om att det knappast lönar sig. Rör det som om större belopp ska man definitivt ta till stämning via Tingsrätten, tycker jag.
av Kab0m
Tack för svaren! Enligt MRF så ska inte jag behöva på kosta nya bromsskivor i bilen även om jag bara behöver betala 1000:- av kostnaden som är 3200:- ska verkligen ta upp det här med försäljaren imorgon.

@Perc Kan mycket väl vara det, speciellt när det just är 3ans växel som krånglar.

Tack för svar!
Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.

Löjliga priser XC70

Jag steker och äter upp min mössa om n&a[…]