- mån 13 maj 2013, 12:12
#754240
Jag blir så trött på mitt elände till bil. Jag har under en veckas tid reagerat över att kopplingen knarrat/gnisslat/gnekat vid varje start. Så fort jag fått i 1:an så slutar detta ljud. Idag påväg till jobbet så får jag inte i 5:ans växel. Tänkte först att jag kopplade för dåligt och orsakade det själv, efter att bilen tappat lite fart så får jag i 5:an. Vid efterföljande trafikljus så händer samma sak, denna gång på 1:an. Jag får panik när jag inser att växellådan är stum. Stänger av bilen, lägger i 1:an och får igång den och inser att jag inte kan växla varken upp eller ner med tändningen på. Jag ringde Volvo assistans och fick invänta snällt vid vägkanten. Bärgaren provar samma sak, han tror och detta är bara en högst trolig teori att urtrampningslagret är slut/defekt eller att kopplingen helt enkelt har lagt av, även Bilias tekniker bekräftade samma sak. Är detta vad man skall förvänta sig av en "premiumbil" efter 1.5år och drygt 4500 mil varav marparten är motorväg mellan Göteborg - Stockholm - Umeå? Det bör tilläggas att jag varit i kontakt med Bilia och att det var ett "skönhetsfel" och att jag inte behövde åka in om jag absolut inte måste. De hade ändå inte gjort något åt saken mer än att provkört den och kanske konstaterat samma ljud.
Nu står bilen på Bilia Haga norra för inväntan för service. Självklart låååång kö så tidigast onsdag eller torsdag vet de något mer angående vad som kan vara fel eller hur de kan åtgärda min problematik.
Jag känner mig lite hjälplös, vad händer om samma fel återkommer efter ett halvår då nybilsgarantin går ut?! Är det någon som har haft ett liknande dilemma och är vis av erfarenheten hur man skall agera mot tillverkan eller rentav återförsäljaren? Visst de ska avhjälpa felet men om det återkommer efter garantitiden så står jag där med en självrisk gentemot försäkringsbolaget?
/ En besviken Volvoägare...
Nu står bilen på Bilia Haga norra för inväntan för service. Självklart låååång kö så tidigast onsdag eller torsdag vet de något mer angående vad som kan vara fel eller hur de kan åtgärda min problematik.
Jag känner mig lite hjälplös, vad händer om samma fel återkommer efter ett halvår då nybilsgarantin går ut?! Är det någon som har haft ett liknande dilemma och är vis av erfarenheten hur man skall agera mot tillverkan eller rentav återförsäljaren? Visst de ska avhjälpa felet men om det återkommer efter garantitiden så står jag där med en självrisk gentemot försäkringsbolaget?
/ En besviken Volvoägare...