Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Men glöm inte att xc70 är en av volvos bäst byggda bilar med v70 i släktet.
Den är nästan som gamla 140 240 modellerna.
Beprövad hållbar konstruktion.
Provade xc60 innan jag slog till på xc70. Körde en s80 my 12 innan.
Bättre bil enl mig är nog svårt o finna om man inte ska köra race överallt och det går ju jättebra i 08 där man alldrig är ensam på vägarna längre. Men däremot vägarnas std är skitdåliga vilket xc70 svälje med hull o hår.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns många trådar om detta ämne....

Xc60 har anngen större kupe, den upplevs också som större då man sitter högre i baksätet och handskfacket inte kommer lika lång in mot passageraren som i xc70.

Xc70 har större bagage, iofs endast 50 literstörre men det är både djupare och bredare.

Xc70 tycker jag är som en hal ointetsägande ål på vägen medans xc60 har ett förvånansvärt trevligt chassie. Vill man ha lite offroad-egenskaper men ändå kunna köra aktivt ibland är mitt val xc60, vill man bara ha komforten skulle jag välja xc70.

I stort är det dock ganska lika bilar i allt utom till utseendet, och där är det ju en fråga om smak.

Åk iväg till en handlare och ta en ordentlig provtur i båda bilarna! Det gjorde jag....

/martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Guligan skrev:Nu har jag aldrig hårdkört XC60 men den sägs vara lite orolig i motorvägplus-farter, dvs kring 140 och därutöver.
Det har du nog fått om bakfoten, jag upplever den som väldigt stabil upp till 200km/h.

/Martin
av perhall
XC60 är helt klart stabilare än XC70 när det börjar gå snabbt.
Jag minns inte exakt (det är ju rätt ofta man hamnar i en bil med R-design och ibland även 20" vilket ju gör XC60:n stabilare) men vill mena att en XC60 och en V70 är ganska lika, en XC70 är klart bekvämare och även vingligare än de andra två...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Refererade från en bekant som bytt från V70II till XC60. Han jämförde alltså mellan bilarna, och menade inte att XC60 har dåliga högfartsegenskaper generellt, utan endast i jämförelse med sin gamla bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:(det är ju rätt ofta man hamnar i en bil med R-design och ibland även 20"
En bra synpunkt! Det är stor skillnad på alla bilar beroende på vad de skos med. En XC70 på 19":are lär kännas betydligt obekvämare och direktare än en XC60 på 17":are.

Men om man ser bortom däckvalet har XC60 ett fastare och direktare chassie än XC70 som är mer komfortinriktat.

Sedan ställer ju 4C till det ytterligare vid jämförelsen om man börjar blanda in det...

/Martin

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]