Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S4mp4
Hehe härliga jämförelser, men det är sant som du säger.
Provar nog nya högtalare först, passade dina direkt i dörrarna? (förutom diskanterna då).
Vilken modell var det?

Mvh Sampa
Du kan uppgadera till High preformance sound utan några som hellst ingrepp eller ombyggnader, även sub och steg är bara att sätta dit!

Om du tänker köpa begangnat så råder jag dig att leta på ett PA 300 då skrotarna tar samma pris vissa gånger för dessa steg men det är ju om du inte har ett och inte tänker satsa på eftermarknads grejer..

Fördel med orginal är ju enkelheten bara att borra ur nitarna och sätta dit de nya, väljer du eftermarknads måste du antingen ta ramarna av dina befintliga ramar ( lite jobb) eller köpa svindyra på MDS... Så vill du ha det enkelt köp orginal, gillar du att modda köp eftermarknads..
av Fred
...ja, eller så skaffar man adaptrar på Backes för 259 kr till högtalarna. Jag tror att priset är för paret, har för mig det var så när jag köpte mina, även om det inte framgår i texten.

Det DLS-paket jag köpte till framdörrarna var detta. Till bakdörrarna blev det dessa koaxialer som har samma element som R6A systemet men de sitter ihopmonterade.

Eftersom jag satte i en HU803 så köpte jag en extra 426:a som center. På detta sätt har jag samma element i hela bilen vilket ger ett väldigt homogent ljud!

Jag ser inte att det är speciellt mycket mer jobb att montera dessa DLS-högtalare jämfört med original. Det jobbiga med att byta är att borra ur nitarna och det åker man på oberoende vilka högtalare man väljer.
Användarvisningsbild
av CarMan
man får avsevärt mycke bättre lkjd genom at bara stoppa i en PA200 till den befintliga anläggningen HU850 har inget direkt med ljudet att göra.
sen blir det viserligen en markant förbättring även med volvos värre högtalare, men man bör prova med endast PA200 i första hand då detta är ett enormt lyft!
av S4mp4
CarMan skrev:man får avsevärt mycke bättre lkjd genom at bara stoppa i en PA200 till den befintliga anläggningen HU850 har inget direkt med ljudet att göra.
sen blir det viserligen en markant förbättring även med volvos värre högtalare, men man bör prova med endast PA200 i första hand då detta är ett enormt lyft!
Jajemen märkte rätt mycket skillnad med slutsteget bara, så det blir nya högtalare bara, ny HU behövs inte.
Dock funderar jag på om man skulle åka till volvo och ladda in mjukvara så bilen vet att det finns ett steg, om det nu har någon skillnad på ljudet.
Jag är lite nyfiken på om det blir skillnad med uppdatering när man har kopplat in eftermarknadshögtalare och pa 200. Även om det gör skillnad om man bara kopplar in eftermarknadssteg? Troligt ett sånt som åker in senare..
Som lite svar till Fred:
Volvo i världstoppen
Volvo Personvagnar, som utvecklar sina egna ljudsystem och komponenter, har ambitionen att ligga i den absoluta världstoppen när det gäller ljudkvalitet. Volvos främsta audiosystem, Premium Sound, utvecklas med mycket höga krav på ljudkvalitet och med användning av avancerad teknik. Den senaste generationen av Premium Sound har en högklassig digital klass D-förstärkare, Dolby® Pro Logic II Surround och högtalare från danska Dynaudio®.
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... diaid=5099

så visst har väl Volvo gjort ljudsystem till andra än gubbarna med keps som lirar dansbanskassetter från 1987
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]