Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
#753962
joel80 skrev:Glest trafikerat eller inte.. jag tycker att 250km/h på allmän väg är åtminstone 100km/h för fort. Du har inte en chans om något oförutsett händer.. säg att bilen du närmar dig med 140km/h får punka och svajar till när du är 50 meter bakom.. eller ett vägarbete bakom en krön som du missar varningsskylten för.

Jag förstår däremot "the need for speed"... Det är kul att köra fort.. men jag har blivit äldre. (Har i och för sig aldrig varit någon som pressat ända upp till 200km/h för jämnan.. Varit för rädd om kortet, och livet.)

Hoppas du slipper överraskningar även o fortsättningen när du "testar" bilen.. :)
Visst har du rätt i att det kan hända mycket i höga farter. Samtidigt så dundrar jag inte förbi medtrafikanterna med den farten utan jag saktar ner i god tid innan jag kommer fram. Det är i så fall punktering eller att ett djur springer ut som kan ställa till det. Men det är trots allt en tjusning att köra fort ibland. Sen har även jag blivit äldre och kör mer gubbigt nu än tidigare så man är väl ingen fartdåre direkt längre. Det hände oftare förut.
Användarvisningsbild
av Camel
#754086
På XC70 D5 manuell leverererar motorn sin toppeffekt vid ungeför angiven toppfart på högsta växeln och motoreffekten sjunker därefter med ökad hastighet samtidigt som effektbehovet ökar mycket med stigande hastighet.
XC70 D5 man
Motoreffekt = 215 hk @ 4000 rpm
Toppfart = 210 km/h
Utväxling högsta växeln= 51,3 km/h @ 1000 rpm
På 6:e växeln = 4093 rpm @ 210 km/h = möjligt om drivhjulseffekten räcker för att övervinna rull- och luftmotstånd.

Om jag jämför med min egen bil så det ut så här. Den är så högt växlad på 6:an att toppfarten nås på 5:an.
V70 2,5FT man
Motoreffekt = 231 hk @ 4800 rpm
Toppfart = 235 km/h (ej spärrad)
Utväxling 6:e växeln= 58,6 km/h @ 1000 rpm
Utväxling 5:e växeln= 48,5 km/h @ 1000 rpm
På 6:e växeln = 4010 rpm @ 235 km/h = ej möjligt då max. motoreffekt infaller först vid 4800 rpm.
På 5:e växeln = 4845 rpm @ 235 km/h = möjligt om drivhjulseffekten räcker för att övervinna rull- och luftmotstånd.

I verkligheten har jag flera gånger haft bilen uppe i angiven toppfart (GPS) utan problem. Ett par gånger har bilen klarat 250 km/h (@ 5150 rpm) (GPS-fart) men då bör det ha blåst en lätt medvind eller så ger motorn på mitt exemplar något mer effekt än angiven 300 rpm högre upp från angivet varvtal för max effekt. Det bör vara fullt möjligt för en XC70 D5 215 hk att nå kring 215-220 km/h om den inte är spärrad. Men beroende på utväxlingen och motorns effektkurva går det nog inte även om toppeffekten i sig kanske skulle räcka till. V70 D5 215 hk 2WD ska göra ca 225 km/h enligt Volvo. Luftmotståndet för XC70 är högre än V70, det gäller sannolikt även rullmotstånd samt transmissionsförluster.
av jpennerb
#754093
Camel:
Vad skulle en teoretisk toppfart vara för en V70II MY09 automat med autotech steg 1 ca 280hk vid 4800rpm? Kan ju vara bra att veta om man skull ha liiiite extra bråttom! :lol:
Användarvisningsbild
av Camel
#754095
VolvoB20 skrev:När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Volvo anger följande:
MY08-MY09 185hk 210 km/h
MY10-MY11 205 hk 215 km/h
MY12-MY13 215 hk 210 km/h
Med ledning av denna info är min gissning är att toppfartsspärr infördes fr.o.m. MY12

VolvoB20 skrev:Och vid vilken fart drar den av gasen. stryper den motorn redan vid 200 tex för att det inte ska komma abrupt vid 210 km/h
Accelerationen i 210 km/h och 215 hk med en XC70 lär inte vara särskilt våldsam. Jag gissar därför att toppfartsspärren inte behöver ingripa så mycket tidigare än gränsen.
Användarvisningsbild
av Camel
#754101
jpennerb skrev:Vad skulle en teoretisk toppfart vara för en V70II MY09 automat med autotech steg 1 ca 280hk vid 4800rpm? Kan ju vara bra att veta om man skull ha liiiite extra bråttom! :lol:
2,5FT MY09 - Hastighet vid 1000 rpm man/aut 48,6 / 52,3 km/h
Vid 4800 rpm är hastigheten man/aut 233 / 251 km/h

Förenklat kan man approximativt anta att erforderlig drivhjulseffekt ökar med kubiken på hastighetsökningen i höga farter som dessa. Det stämmer dock inte helt.
Jämfört med min egen bil 231 hk, manuell låda och 235 km/h så borde 280 hk räcka till ca 250 km/h om du hade haft manuell låda. Men detta förutsätter att motorn levererar 280 hk även vid varvtalet 5144 rpm. Med automat är transmissionsförlusterna högre och även om utväxlingen innebär rätt varvtal för toppeffekt i 250 km/h så tror jag inte en automat kommer att göra riktigt 250 km/h pga de högre förlusterna.

Men min bil 231 hk gör under vissa omständigheter lite mer än angiven toppfart så under samma förutsättningar kanske din bil kan göra 250 km/h även med automat.
av jpennerb
#754111
Ja tror inte heller att bilen gör något mer än 250km/h då det är något som händer vid 180 där luftmotståndet tar ut sin rätt. Men det är väl inte mer än att testa på riktigt och se vad den klarar. Mer än orginal 200km/h lär den klara galant! :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#754204
Min gamla 854 Turbo lyckades jag vid ett tillfälle jaga upp i 247 km/h, enligt två olika GPS som åkte med i bilen. Sen var det omöjligt att köra fortare - övervarvsspärren sa stopp.
Inte så dåligt ändå. Angiven toppfart, enligt Volvo, var 240 km/h. Detta höll på i någon mil, sen sa trafiken stopp.
Användarvisningsbild
av Perra83
#754226
Brainy skrev:Jag, webmaster och Eccy befinner oss just nu i Tyskland med en V60 D2. Förutom att vi trots en öde Autobahn och oceaner av tid inte fick upp den i mer än 195 (jag fotade staplarna till ecodrivetråden ;) ) så är det en sådan gång jag hade önskat att min bil inte vore strypt till 210, det händer inte ofta (en gång på 2 år i min egen), att jag kör så fort, men jag vill kunna välja själv när jag ska släppa av.

(195 mätarfart, antar att det är ok för 115hk)

Har även hunnit med att åka Porsche 911 GT3 RS 4.0 på Nürburgring, den ströp inte i 210 kan jag säga :D

Edit och mycket off topic, vi ser en del Volvo här nere ändå.
Va fick du för tid på ringen?
Ja var oxå där i lördags. Körde på 11:25 med en Suzuki Swift sport. Ganska trött men bra bromsar och chassi. Det var första gången ja va där men INTE sista. Fy fan va kul det var! En olycka på banan gjorde att den va stängd närmare två timmar i lördags. Vi klarade oss undan ösregnet endast lite fuktig vagbana på sina ställen.
Tjejerna körde oxå och dom vill tillbaka.

Ingen ECO körning. Vi har fått upp Audin 3.0 TDI Quattro att dra över litern 240 som snabbast :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#754228
Camel skrev:
VolvoB20 skrev:När fick XC70 D5 toppfartspärr?
MY10-MY11 205 hk 215 km/h
MY12-MY13 215 hk 210 km/h
Med ledning av denna info är min gissning är att toppfartsspärr infördes fr.o.m. MY12
Jag undrar varför man gick in och ströp XC70 D5 från och med MY-12
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]