Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad har du för laddare? Har du en Ctek så kan du montera en sådan http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfo ... yelet%20M6
Ja har själv en sådan på bilen och mopeden. Bara att öppna huven och koppla ihop snabbkopplingarna.

Har du ingen Ctek så kan jag rekommendera denna http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR Fungerar fin fint när det är som kallast ute och då kräver det en bra laddade som orkar ladda ett stort batteri. Ja har en gammal Ctek 3600 och den orkar inte riktigt när det är kallt. Till Ctek laddarna så ingår en sån där sladd som du monterar på batteriet.
tgneb skrev:
Momentum skrev:Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets pool
Finns det något annat skäl än risk för gnistbildning/batterigaser till detta?
Japp

Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet

Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
Momentum skrev: Japp
Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet
Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
Men spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??
svedan skrev:
Momentum skrev: Japp
Men spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??
Bara som min mekaniker säger, och han är dessutom "expert", alltså en av dem som är extra vassa på felsökning och bilarnas egenskaper
Jag väljer att tro på honom och jordar i karossen

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]