NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skrev ett inlägg kring detta i min garaget-tråd men då långt ifrån alla sitter där och kikar så testar jag här:
Hade inne bilen i häromdagarna hos Upplands Motor för den årliga servicen. Jag har sett att bilen läckt en del olja vilket även besiktningsmannen tidigare i år påpekade, så jag bad min PST att ta en titt på det hela.
Svårt att lokalisera var läckan kommer ifrån och plastskyddet under motorn var fyllt av olja men det verkar som om det kommer högt upp. En motortvätt senare så visade han mig lite ställen jag skulle hålla koll på tills vidare. Ett ställe var precis under plastkåpan över motorn, vid stiften. Där var det enligt min PST MASSVIS av olja, ungefär som om någon hällt ett gäng deciliter utanför.
Så innan jag åkte därifrån så torkade vi extra rent och torrt där, och idag ser jag tendenser till olja där igen.
Jag tog en bild och hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven. Jag kommer självklart låta någon med expertis åtgärda detta men att skicka in och ut på felsökning har jag helt enkelt inte tid med.

Bild
Det har samlats kring bulten och jag aaaaanar att det kommer därifrån också, att packningen kanske är slut där.
Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger.
av agusta44
Kan du ha något fel på din oljefälla, kanske den som spökar och gör så att motorn trycker ut olja?
Hur ser slangen till vevhusventilationen ut?

Verkar ju riktigt konstigt om det skulle komma olja från bulten som håller plastkåpan, tändspolen?
Det är inte som du själv säger att någon kan ha drällt olja vid påfyllning?

Finns det någon o-ring på oljepåfyllnadslocket, kanske kommer läckan därifrån?

Har du turbo i bilen? Kanske är det oljereturen som läcker, men då borde du i och för sig inte få olja där uppe.

Har egentligen inga bra svar utan gissar mest, hoppas det löser sig. Och återkom gärna med "svaret"

Förmodar att det är en V50'n vi pratar om?

//MVH
Jadu, det är en jäkligt bra fråga..
Ska ta en titt på slangen till vevhusventen ikväll/imorgon samt oljelocket. Förhoppningsvis är det något så enkelt..
Det verkar som om det kommer olja kring bulten, så om det är specifikt från bulten kan jag inte svara på men däromkring uppfattar jag det som. Den håller ju som sagt ändå ihop plasten mot motorn så tänkte mest om det är någon packning där som kanske gett sig.

Det är ingen som varit frikostig med oljan, den har alltid fyllts på hos auktoriserad verkstad vid den årliga servicen - dvs jag har inte varit där och pillat överhuvudtaget.

Ingen turbo, och ja, det är en V50. 1.8F närmare bestämt.
av agusta44
grillchips skrev:Jadu, det är en jäkligt bra fråga..
Ska ta en titt på slangen till vevhusventen ikväll/imorgon samt oljelocket. Förhoppningsvis är det något så enkelt..
Det verkar som om det kommer olja kring bulten, så om det är specifikt från bulten kan jag inte svara på men däromkring uppfattar jag det som. Den håller ju som sagt ändå ihop plasten mot motorn så tänkte mest om det är någon packning där som kanske gett sig.

Det är ingen som varit frikostig med oljan, den har alltid fyllts på hos auktoriserad verkstad vid den årliga servicen - dvs jag har inte varit där och pillat överhuvudtaget.

Ingen turbo, och ja, det är en V50. 1.8F närmare bestämt.

Svårt att tro att det skulle läcka någonstans kring plasten. Är ju inte någonstans det skulle kunna komma olja ifrån på det stället.
Förutom då vevhusventilationen som sitter på toppen av ventilkåpan och sen förstås oljepåfyllningen.

Och att den skulle trycka upp olja vid tändstiften verkat ju också väldigt konstigt, du kan ju i och för sig skruva bort tändspolen och kolla ner vid tändstiftet och se hur det ser ut...

Men börja du med vevhusventilation's slangen och oljepåfyllningen, tror mest på det...

Hoppas det löser sig.

//MVH
Kollade det klassiska att se ifall det ryker eller blåser ur oljesticksröret när bilen är igång, men där var det helt lugnt. Jag såg dock att det kommit lite mer olja (marginellt lite) kring samma ställe som bilden ovan visar. Har googlat mig gråhårig efter var vevhusventslangen sitter men såklart utan framgång.

Alla tips mottages tacksamt!
Ventilkåpspackning sa kollegan, vad tror ni?
av Tim
Har ventiljustering utförts på någon service tidigare och kom läckan efter det så beror det troligtvis på att man har klämt packningen. Packningen består utav gummi, tar 30minuter att byta om du har skruvdragare och kostar några hundra lappar att inhandla på volvo.
agusta44: Det läcker fortfarande lite lite olja. Jag har helt glömt att kika de senaste dagarna men antar att det fortsätter.

Tim: Inte det året jag har ägt bilen iallafall, vad jag kan utröna från specarna från de två servicar jag hunnit med. Men med tanke på hurpass mycket olja min PST sa att det var och hurpass lite jag kan se att det läcker nu så måste det tagit ett bra tag. Oljenivån har aldrig varit farligt låg enligt datorn såvitt jag vet.
Tanken är att packningen ska bytas iallafall för att isåfall kunna utesluta det men det är inget jag vill ge mig på själv även om det verkar som en baggis, så jag avvaktar i ca 2 veckor till då jag ska besöka min far som är gammal bilmek.
Han trodde även att det var igensatt i slangen till vevhusvent då det tydligen är ett vanligt problem på främst äldre Volvos så det ska ses över med.

Jag kommer hålla er uppdaterade iallafall men har ni fler tips på saker att se över så mottages det givetvis varmt. :)
Sedärja, öppnade alla tändspolar och 3 av 4 var oljiga men just 1 var tokdränkt i olja, så där har vi felet. Ska köpa en ny och byta ut så får vi hoppas att det är den enda orsaken.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]